Loudeye er spesialister på å distribuere musikk til både PC og mobile enheter.
Åpent felt
Nokia betalte 60 millioner amerikanske dollar – om lag 370 millioner norske kroner – for å få en solid fot innenfor digital musikkdistribusjon.
Konkurransen vil trolig øke på dette markedet, som fortsatt er relativt nytt. Apple har nesten monopolstilling på nedlastbar musikk til PC og MP3-spiller med iTunes og iPod, men så langt har de bare halvhjertet (gjennom Motorola) prøvd å spise seg inn på markedet for musikk til mobiltelefoner.
– Musikk viktigst
Feltet ligger dermed åpent for både Nokia og konkurrenten Sony Ericsson, som allerede har sitt eget musikkdistribusjonssystem gjennom plategiganten Sony BMG.
Annonse
– Musikk er nå nummer en når det gjelder å selge mobiltelefoner. Tidligere har det vært kameraer, og i framtida blir det kanskje TV. Men i 2006 har mobilprodusentene først og fremst konsentrert seg om musikk, sier analytikeren Erik Sucksdorff i FIM Securities til nyhetsbyrået Reuters.
Kilde:
Yahoo News
Annonse