Hopp til navigasjon Hopp til innhold

DVD-salget fortsatt bra

Kabelselskapenes tilbud om å se film mot betaling går ikke ut over DVD-salget. Men leie-video går ned.

De fleste filmer blir tilgjengelig for kabelselskapenes Video-on-Demand-tjenester minst en måned etter at DVD-versjonen er lansert – filmstudioene vil ikke kannibalisere pengemaskin nummer én, nemlig DVD-salget. Men bekymringen kan være overdrevet.

bare 1 prosent ned

Husholdninger der noen nylig kjøpte en film «on-demand» kjøper nemlig bare 1 prosent færre DVD-er årlig enn de gjorde før de begynte å bruke Video-on-Demand.

Det kommer fram i en undersøkelse fra konsulentselskapet Forrester Research.

Ingen erstatning for å eie

4.581 husholdninger ble kontaktet i undersøkelsen. 321 av dem hadde kjøpt og sett en film «on-demand» i løpet av de siste tre månedene.

– Folk ser ikke på Video-on-Demand som en erstatning for å eie DVD-er, sier Josh Bernoff, analytiker hos Forrester til New York Times.

Går ut over leie-DVD

– At filmen er tilgjengelig «on-demand», betyr ikke at man ikke ønsker å kjøpe filmen, sier han.

Men for tradisjonell leie-DVD er historien en ganske annen. De som benytter seg av Video-on-Demand leier om lag 11 prosent færre filmer enn før.

Stikkord: itavisen