Annonse


Opptak=mindre TV-titting?

Mediamark intervjuer årlig 26 000 amerikanere om personlig databruk og medievaner.

Sitt siste tallmateriale ble hentet inn mellom mars i fjor og mai i år. Her kommer det frem at de med digitale opptakere tilkoblet TV-apparatet ser like mye om ikke mindre TV enn de som ikke lagrer sendingene, skriver New York Times.

CBS: 12 prosent mer titting

Dette står stikk i strid med TV-stasjonenes egne meldinger i november. Anført av kanalen CBS ble det hevdet at de med digitale opptakere faktisk så 12 prosent mer sendetid enn resten av seerne.

Dette hjalp annonseinntektene da annonsørene fikk trygghet i at reklamene ikke ble hoppet bukk over grunnet opptaksteknologien.

Annonse


– Mediamark holder ikke mål

CBS-sjef David F. Poltrack hevder at Mediamarks tall ikke holder mål da mange folk underrapporterer sin tv-titting. TV-bransjens egne folk mener sin egen undersøkelse fra våren 2005 med lesemaskiner koblet til TV-apparatet gir en mye mer korrekt måling.

Undersøkselsen til CBS ble holdt i 2000 hustander, men kun i byen Houston i staten Texas. Resultatene viste altså mer titting etter nyanskaffet opptaker.

Annonse