Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dell trekker kunder med rivalenes navn

Toshiba og Acer raser mot Dell som de mener urettmessig benytter deres merkenavn for å få treff i Googles betalte søk.

Ved hjelp av Google AdWords campaign kan annonsører rettlede søk til sine sider for ønskede søkeord. Teleselskaper vil for eksempel betale for søkeordet «mobil».

Dell er en slik annonsør. Men konkurrentene i anklager nå selskapet for å utnytte tjenesten på feilaktig måte ved å registrere søkefraser som «Acer notebook» og «Toshiba notebook» hos Google Australia. De to ergrede opponentene kaller Dells oppførsel uetisk og truer med søksmål om ikke kampanjen fjernes.

For andre gang

Acer hevder dette er andre gang dataselskapet forbrytersk benytter merket hos Google og krever å få utlevert dokumentasjon som viser hvordan den nyeste nettrafikken har blitt generert.

– Vi kan ikke tro det. Er Dell så desperate at det må ty til andre merkenavn for å
forbedre businessen? spør Acers marketssjef Raymond Vardenega.

Talsmenn fra Acer og Toshiba mener det er helt uakseptabelt å benytte konkurrentens navn. Praksisen forvirrer også kundene.

– Dess mer vi tenker på det, dess mer irriterte blir vi, sier Vardenega.

Avvises av Dell

Anklagene blir avvist av Dell som sier de kun har registrert ordene «notebook» og «laptop», ekvivalent med det norske «bærbar». Selskapet innrømmer likevel at de tidligere har forsøkt seg med konkurrentens nøkkelord, uten at det lønnet seg.

– Dell har alltid reklamert etisk. Vi benytter nå kun generiske produkt-termer, sa en
talsmann.

Google ville ikke kommentere saken direkte, men sa de ville beskytte registrerte merkenavn mot reklame. Om «noen» annonsører skulle ha merkevarer i søketeksten, vil de bli anmodet om å fjerne disse.

Kilde: The Australian