Annonse


Debatt om WiFi-gjester på kafé

Er det å kjøpe en kaffekopp ved åpningstider og surfe til stengetid å utnytte eller misbruke systemet? Noen tar faktisk med seg egen mat sammen med laptopen og tenker ikke engang på å betale noen kroner for varene bak disken. Slik beskrives noen av kafégjestene i den amerikanske delstaten Massachusetts av Boston Globe.

De amerikanske kaféeierne har nå tatt opp kampen mot snylterne av systemet. En taktikk er å slå av tilkoblingen i rushtiden. Men mest vanlig er det likevel å si klart i fra, ansikt til ansikt.

– Til slutt må du bare si til folk; hør her, du har sittet har i tre timer og kun kjøpt en kopp kaffe. Det er på tide å dra, sier kaféeier Adam Goldberg til avisen.

Vanskelig balansegang

Balansegangen mellom betalt eller gratis nett er vanskelig i forhold til hva som er bedriftsøkonomisk forsvarlig. Ingen avgift trekker kunder, mens betalt nett gir avkastningen på nettverkstjenesten og holder en del av kundene hjemme eller hos konkurrenten. Men i begge tilfellene sliter eierne med utfordringen med å frigjøre plass når flere bord kan kapres i timevis.

Annonse


En annen utfordring er at utstrakt bruk av bærbar gjør kaféatmosfæren om til kontormiljø. Folk stirrer på en skjerm i stedet for å samtale eller lese en bok. Folk i USA frykter dette er et nytt nederlag for mer asosial atferd, atskilt fra medmenneskene i samfunnet rundt. Laptop-brukerne tar til motmæle, og sier de trives bedre i en sosial setting.

– Jeg får ikke gjort noe som helst alene på kontoret. Men jeg kan forsikre deg om at jeg alltid kjøper noe å drikke, sier kafébruker Srini Turaga.

Fritt frem i Norge

I Oslo er situasjonen en ganske annen. Ingen av de kafeene ITavisen.no har vært i kontakt med, sliter med kunder som nipper til kaffen, eller spiser seg mette på lukten av sidemannens bagett.

– Vi har ingen problemer med Internett-gjestene, sier daglig leder Syver Sveberg på Café Amsterdam til ITavisen.no

Kafeen har hatt trådløst i flere år og Sveberg forteller at dusinet med brukere som kommer innom daglig betaler like godt som andre kunder. Dette synet deles av ansatte i Café Barbera ved Aker Brygge. Like erfaringer kommer fra kafé/baren QBA som satser spesielt på Internett.

– Litt av poenget er jo at folk skal bruk nettet og vi tjener penger på de som kommer, sier daglig leder Willy Johannesen.

– Vi leker jo ikke butikk

Han mener det er naturlig at det en sjelden gang er folk som ikke kjøper noe, og har dratt kjensel på et par kunder som bruker mye tid og lite penger bak tastaturet.

– De spør om ikke Internett er gratis, og svarer at det er hyggelig om de kjøper noe eller at «vi leker jo ikke butikk» og da ler de litt og kjøper som regel noe, sier Johannesen.

Han understreker at konseptet legger opp til fri bruk og ikke har noe imot nettbrukere spesielt.

– Det finnes jo også barneforeldre som sitter fem timer og drikker te, smiler den daglige lederen.

Laptop gir urban look

I forhold til atmosfæren innrømmer Johannesen at det på dagtid tidvis kan minne om kontorlokaler.

– Det er en del av den urbane «looken», litt sjarmerende i grunn, kommenterer han.

Og utover kvelden og i helgene byttes tastetrykkerne ut med oppskrudd musikk og fulle lokaler.

– Da er det bare å glemme å tro at du skal skal sitte på kontor her, ler Johannesen.

Annonse