Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Storsvindel med klikkannonser

Reklamebransjen tapte 8 milliarder kroner på svindel i fjor. Tre av 20 klikk på nettannonser er juks og fanteri.

Selskapet Outsell driver med konsultasjon og undersøkelser for IT-bransjen. Onsdag la de ut en undersøkelse for slag som går i sømmene på uriktig bruk av klikkannonser på nett.

Klikker hos seg selv

«Klikksvindelnettverket» (Click Fraud Network) har en indeks som viser en stigende graf frem mot 14,6 prosent fuskeklikk verden rundt. Andre selskaper estimerer en klikkerate opp mot 30 prosent. Jo mindre nettstedet er, dess større er problemet.

Brorparten av bedrageriet stammer fra nettsteder som løfter inntektene sine ved selv å klikke på annonsene på egen side. En annen teknikk er å klikke konkurrentene til store tap. Det finnes historier om store lagerhaller fulle av ansatte hvis jobber er å klikke på annonser. Utover USA, står serverne til verstingene i Kina, Frankrike og Storbritannia.

Annonselysten faller

Rapporten slår fast at annonsørene taper fem milliarder på svindelen. Som en konsekvens blir de mindre villige til å reklamere og truer hele kost-per-klikk (pay-per-click) reklame.

En tredel av de 407 spurte annonsørene har begrenset eller helt kuttet ut å annonsere. Slike endringer frarøver sjusifrete innkomster fra store nettportaler som Google, Yahoo og MSN. 3,1 milliarder kroner er estimatet.

Dobbeltmoral fra søkemotorene

Nettportalene taper selvsagt også penger i den grad de selv annonserer, og har satt i gang innfløkte tiltak for å stoppe lureriet. Yahoo og Google har unnlatt å betale millioner etter å ha avslørt svindel. Men begge søkeportalene må utbetale tilsvarende summer etter selv å ha blitt saksøkt for triksing.

I neste runde vil dette få følger for mengden, kvaliteten og prisen for surferne. Måten å få bukt med problemer er et uavhengig overvåkningsorgan, i følge analytikere og annonsørene selv. Dette kan nøytralt hente inn data og best få oversikt over utbredelsen.

Ingen fare i Norge

Børge Sandengen er daglig leder i INMA, interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring i Norge. Sandengen kan fortelle at reklamesvindel på nett ikke skaper hodebry her til lands.

– Dette har blitt hauset opp og trukket frem som skepsis i Internettmarkedsføringen. Det er klart det kan forekomme, men er et svært lite problem i Norge, sier Sandengen til ITavisen.no.

Har ikke klikkeannonser

De fleste kundene har gode sporingssystemer for hvor trafikken kommer fra som gjør at man enkelt kan avdekke svindel. Andre operer med maksbeløp per dag. Hovedårsaken er likevel at rett og slett at minst 98 prosent av annonseringen ikke er klikkbasert.

– Norge er unikt i så måte. Praksisen i resten av verden vil kunne ta mye større skade,
sier INMA-lederen.

Kilde: News.com

Stikkord: internett