Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Shockwave med Google

Google fortsetter opprustningene før kampen mot søkeverktøyet i Vista. Nå betaler de en klekkelig sum for å få verktøylinjen sin inn i Adobe-eide Shockwave.

shockwave
Allerede fra i går av, følger Google-verktøylinjen med i installasjonspakken til Adobes Maromedia Shockwave Player.

– Viktige inntekter

Avtalen strekker seg over flere år, og det er meningen at verktøylinjen etter hvert skal legges ved flere Adobe-programmer.

– Vi forventer at avtalen vil gir oss betydelige inntekter i årene som kommer, sier administrerende direktør i Adobe, Shantanu Narayen i en pressemelding.

Shockwave har hundretusenvis av nedlastinger daglig og brukes på 55% av alle PC-er med tilgang til internett i følge Adobe.

Truet av Microsoft

Google skynder seg nå med å gjøre avtaler med programvare- og datamaskinprodusenter i forkant av Windows Vista lanseringen i 2007.

Vista er planlagt med eget søkeverktøy, noe som kan true den sterke dominansen Google har innenfor internettsøk.

Sporskifte

Historisk sett innebærer denne og liknende avtaler en retningsdreining hos Google, som tidligere har brydd seg lite med å aktivt promotere tjenestene sine.

Markedsføringen til Google har tidligere stort sett dreid seg om dele reklameinntekter med samarbeidspartnere som skaffer trafikk til søketjenesten.

Kilder:
Adobe.com – pressemelding
news.com

Stikkord: internett