Hopp til navigasjon Hopp til innhold
resistance-400

SNIKTITT: Resistance

E306: Det er mye usikkerhet om lanseringstitlene til PlayStation 3. Men ett av spillene som garantert er der på lanseringsdagen er Resistance: Fall of Man. Se fyldig omtale og video!

Resistance var et av PS3-titlene som definitivt tiltrakk seg mest oppmerksomhet på årets E3. Kanskje ikke minst fordi utviklerne bak spillet, Insomniac, er først og fremst kjent for Ratchet & Clank-serien – som også får et nytt kapittel på PS3, men på et senere tidspunkt.

Resistance er altså så langt unna Ratchets fargerike verden som det er mulig å komme. Dette røffe og hektiske førstepersonsspillet plasserer oss i 1951, i en alternativ tidslinje der andre verdenskrig aldri fant sted. Vi havner i Storbritannia, og siden krigens ødeleggelser ikke har vært tilfellet, er mye av bebyggelsen intakt, og teknologien har utviklet seg i andre retninger enn det som ville vært historisk korrekt.

Alternativ historie

Men selv om nazistene ikke har vært et problem, så har menneskeheten likevel nok å hanskes med. Nemlig såkalte chimera, en rase av monstre som visstnok skal ha utviklet seg av muterte mennesker. Noe mer om deres opphav får vi ikke vite foreløpig, slike plottdetaljer sparer Insomniac til vi spiller det ferdige produktet. Uansett er chimera en veldig variert rase spillteknisk og visuelt, og vi kommer til å støte på alle mulige monstre som vil by på diverse typer utfordringer.

resistance-400

Så hvorfor Resistance? Fordi du er en del av motstandsbevegelsen som forsvarer de britiske øyer, en av menneskehetens siste skanser. Vi har sett brett som foregår innendørs, i bevegelsens tuneller, og utendørs, i hektisk krigssone under angrep fra diverse monstrositeter.

De aller fleste brettene skal være basert på virkelige lokasjoner, blant annet skal tunellene vi så finnes på ordentlig.

Takket være dyktig programmering og elegant fordeling av oppgaver innenfor Cell-prosessoren, er den grafiske kvaliteten til Resistance svært høy. Ikke overraskende, de tidlige PS3-spillene lever ikke opp til forventningene vi fikk etter å ha sett videoklippene som ble servert av Sony på E3 i fjor, men likevel – Resistance er et svært pent spill, og det på en annerledes måte enn fargefestene som gjerne definerer det man kaller høy visuell kvalitet.

Resistance presenterer et mer forsiktig uttrykk, med et dystert fargepalett og fraværende fokus på overdrevne spesialeffekter, og konsentrerer seg heller om å vise en verden som ser ekte ut, preget av årevis med brutalitet og skitt. Spillet benytter seg også av en avansert fysikkmotor som omhandler alle objekter i verdenen og gir dem en svært realistisk fremtoning. Og ikke minst virket frameraten meget solid, noe som lover godt for det endelige produktet.

Dødens verktøy

Våpen er noe som gjør spillet unikt. Vi vet at mange spill kan skyte på seg sekundære skytemoduser, men i Resistance er disse faktisk ment til å gjøre en betydningsfull forskjell. Noe av det morsomste var et våpen som markerer én bestemt fiende, for så å skyte ut alle påfølgende prosjektiler i dennes retning (Femte Element, anyone?). Du får våpen som kan skyte gjennom vegger, og granater som eksploderer med splinter som betydelig skader alle i nærheten. Det ser ut til at utviklerne har massevis av gode ideer, og vi håper naturligvis det fungerer like godt i praksis.

Et visst lagaspekt eksisterer også i Resistance, du kan for eksempel velge å redde tilfeldige soldater fra chimera-angrep, og som takk er de villige til å hjelpe deg videre.

Mye ble holdt relativt hemmelig fra oss i løpet av E3-presentasjonen av Resistance. Flerspilleraspektet skal være omfattende, men Insomniac vil ikke snakke om det foreløpig. Historien vil også stå i sentrum, men vi vet ikke hvordan den blir fortalt – men utviklerne lover at vi vil bli dypt involvert i det som foregår.

Og til slutt fikk vi vite at spillet kommer til å støtte den bevegelsesfølsomme funksjonaliteten til PS3, men detaljene om hvordan mulighetene vil benyttes må vi pent vente på.

Så for å oppsummere – Resistance: Fall of Man er absolutt blant de mest interessante lanseringsspillene til PS3. Det virker til å ha den rette kombinasjonen av historie, kampsituasjoner, teknologi og stemning. Vi håper det lever opp til forventningene, og ser definitivt frem til 17. november.