Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Xbox-sjefen snakker ut

E306: Dagen etter Microsofts store E3-pressekonferanse satte vi oss ned med Xbox-sjefen Peter Moore. Les intervjuet!

Mange har utropt Microsofts E3-opptreden til deres beste noensinne. Ikke uten grunn. Deres pressekonferanse før E3 åpnet dørene dreide seg om solide titler som Halo 3, Gears of War, Fable 2, Alan Wake og Forza 2, og vi fikk også bekreftet at GTA IV dukker opp til konsollen i oktober neste år. Ikke minst er selskapets Live Anywhere-strategi spennende, da den kobler sammen 360 og Windows Vista.

Dagen etter pressekonferansen fikk vi sette oss ned i et behagelig bakrom, høyt over messens stress og køer, sammen med Peter Moore, den tidligere Sega-mannen som de siste årene har ledet Xbox-prosjektet sammen med J Allard.

peter-moore-160Først og fremst, gratulerer med vel overstått pressekonferanse.

– Takk! Jeg tror vi fant den rette balansen av innhold, stil, et par andre ting, og fikk det til å fungere.

Absolutt. Jeg er nysgjerrig på dine reaksjoner på konkurrentenes pressekonferanser?

– Vel, mine invitasjoner ble tydeligvis borte i posten! Jeg kunne dessverre ikke gå på dem. Men ja, jeg så litt på dem, jeg så på Sony-briefingen, og prisene er rimelig høye, det overrasket meg, men jeg regner med at de vet hva de gjør. Ut fra det jeg gikk med meg, hadde ikke Nintendo så mye å vise som de ikke hadde vist tidligere, men vi fikk sett spill, og hvordan de fungerer. Mine reaksjoner er at de nå har vist frem sine strategier, men må klare å levere det de lover. I Sonys tilfelle må de nå klare å levere så mange enheter som de lovet, og ja, jeg stusser fremdeles på prisen, spesielt i Europa. 600 euro er mye penger.

Sony virker til å ha latt seg inspirere av Xbox Live. Hva synes du om det?

– Vel, de må først få tjenesten opp, det blir naturligvis lettere å kommentere det da. Vi har lært over fire år hva det tar å bygge opp en global online-tjeneste, et grensesnitt som fungerer, prestasjoner bygd inn i alle spill, profiler, og når de (Sony) trodde at de fikk det til å fungere på en konsoll, annonserte vi Live Anywhere, og tok det til neste nivå. Nå er Xbox Live uavhengig av plattform, det befinner seg over Xbox 360, Windows PCer, og til slutt mobiltelefoner. Jeg tror det er det nye store, det at Bill Gates viste det frem personlig, og at Bill tror på det, og tro meg ? når Bill tror på noe må resten av oss få det til å fungere. Og det er bare ett selskap i verden som kan få noe sånt til å fungere, og det er Microsoft.

I hvilken grad ser dere fremdeles på Sony som konkurrenter, eller synes dere de går for et annerledes marked?

– Jeg vet ikke hvilket marked de satser på! Vi hadde et møte med finansanalytikere i går, og det interessante er at vi nå ser folk som vil ha to plattformer, fordi de gir forskjellige spillopplevelser. De sier at du kan kjøpe en Xbox 360 og en Nintendo Wii for den samme prisen som en PlayStation 3. Nå, hvorfor skal du kjøpe en PlayStation 3? Eksklusivt innhold som ser så mye bedre ut? Flott online-opplevelse, mye bedre enn Xbox Live? Akkurat nå føles det at de blir presset.

Xbox 360 føles fremdeles som en hardcore-maskin. Med unntak av Viva Pinata, ser vi først og fremst spill som Gears of War, retter mot hardcorespillere, mens Nintendo prøver å appellere til familiene.

-Forza er et flott spill det er lett å plukke opp. Millioner vil spille Gears of War, selv om det er hardcore, millioner vil spille Halo, selv om det er hardcore. Det samme med GTA. Men vi har Viva Pinata, Lego Star Wars, Sonic…

Og Live Arcade.

– Arcade er stort! Den opplevelsen vi bygger, med klassiske arkadespill, nå har vi avtaler med over 100 utviklere, og ber dem vise oss sine beste ideer. Geometry Wars er det beste eksemplet, det er en kar som utvikler PGR3, om natten koder han litt på siden, og Geometry Wars er født. Sånn sett vil vi oppfordre utviklere som består av tre-fire personer, til å vise oss hva de kan, og vi gjør det allerede.

Vil Live Anywhere også konkurrere med nettsamfunn som MySpace?

– MySpace er annerledes, bygd spesifikt for å fungere som et samfunn og sosial interaksjon, Xbox Live og Live Anywhere har elementer av dette, men handler om konkurranse, spill, demoene vi viste i går handlet om å spille mot hverandre, ikke å levere beskjeder til hverandre. (?) Vi prøver strengt tatt ikke å utfordre MySpace, men prøver å kombinere Live Anywhere, Live Marketplace, vi brakte E3 hjem til folk i natt, har hatt enormt mange nedlastninger over natten og utover morgenen, Halo 3, Gears of War, alt vi viste i går ble gjort tilgjengelig i natt på Xbox Live Marketplace.

Ja, dere gjorde jobben min unødvendig!

– Beklager! Vel, du må fortsatt snakke om det. Jeg tror også det at vi kan levere demoer av spill er viktig, du trenger ikke lenger å vente på et magasin med en disk på coveret.

Dere viste en del nytt tilbehør. Kan du snakke litt om det?

– Kamera er viktig. Poker er viktig (Activisions pokerspill lar spillerne bruke egne ansikter i spillet), der er et stort fenomen i USA og Europa, spesielt blant unge menn, og det er viktig å kunne se hverandre. Mange av tredjepartsutviklere jobber med applikasjoner til kameraet, de skal få lov å snakke om dette selv, men vi får nå også trådløst headsett, trådløst ratt, alt dette er viktig. Vi er fullstendig klar over ting som EyeToy, Singstar, Buzz og Guitar Hero, og ja, vi jobber med visse ideer rundt dette. Men første prioritet nå er å møte etterspørselen på maskinvaren som allerede eksisterer.

Når det gjelder GTA IV-annonseringen, kan du snakke litt om den, og hvordan tror du salget av 360 vil påvirkes av dette spillet?

– GTA III, med Vice City og San Andreas, var mer enn noen andre spillserier avgjørende for PS2-suksessen. Så vi måtte spørre oss, hva kan vi gjøre for at det ikke skjer igjen? Så vi satte oss ned med Take2 og Rockstar, og sørget for at det ikke skjedde igjen. De tror på fremtiden, og de tror på nedlasbart materiale, og vi har klart å bevise denne modellen. Så det faktum at de ville at Microsoft skulle annonsere neste Grand Theft Auto beviser hvor de satser. Trenger det å være eksklusivt? Nei. Trenger det å være ikke-eksklusivt til de andre? Ja.

Du har snakket en del om 10 millioner solgte konsoller før PS3 kommer på markedet. Hvor kommer dette tallet fra? Hvordan kan du rettferdiggjøre det?

peter-moore-400

– Vi produserer dem, shipper dem og selger dem. Det ligger dyp analyse bak tallet, vi ser på voksende markeder, kvaliteten på programvaren, strategiene, investeringer, vi får ukentlige spådommer fra alle landene der Xbox 360 selges, går gjennom dem, og til slutt blir tallet 10 millioner.

Du gjorde nylig et intervju i EDGE, der du omtalte Ken Kutaragi som den viktigste mannen i bransjen. Synes du fortsatt han er det?

– Jeg syntes det frem til han dyttet stakkars Kaz Hirai ut på scenen for å annonsere PS3-prisene! Hvorfor måtte sjefen for USA-avdelingen av Sony snakke om priser i Japan, Europa og USA?

Hvem er den viktigste mannen i bransjen nå da?

– Jeg synes fortsatt Kutaragi er det. Nå må han bevise, rettferdiggjøre 600 dollar-prislappen. Sony må finne ut om PS3 skal være en spillmaskin, eller verktøyet for å vinne nestegenerasjons filmformatkrigen. Jeg er nysgjerrig på hva de fokuserer på.

Når får vi vite mer om Halo 3?

– Jeg sa alt jeg visste i går! 2007, Finish the fight!