gaute-godager

Annonse


SNIKTITT: Age of Conan

Funcom er så til de grader i vinden for tiden. Drømmefall gjør det bra, og Age of Conan var et av spillene på E3-messen det ble snakket mest om. Vi overhørte folk diskutere Conan på pressesenteret, og Microsoft bruker spillet til å fronte deres nye Games for Windows-initiativ.

Allerede for et år siden snakket vi med Gaute Godager om spillet, som da var i svært tidlig stadium. Det er sjokkerende hvor fort tiden flyr, plutselig sitter vi nok en gang i Los Angeles og ser på hvordan teknologidemoen er blitt til et komplett, spillbart produkt.

gaute-godager

Fokuset til produsenten Gaute Godagers presentasjon er spillets tredelte kampsystem. Men Conan har langt flere unike muligheter. Vi har tidligere snakket om at de første 20 nivåene i spillet er enkeltspiller, og oppleves alene. Under denne prosessen utvikles karakteren kontinuerlig. Helt på begynnelsen av spillet justerer du utseendet til din avatar, men mange av detaljene i personligheten bestemmes ikke før du har nådd visse nivåer. Dette skal fungere som en mild introduksjon til Conans verden, der du ikke overveldes med valgmuligheter du blir sittende fast med.

Annonse


Etter level 20 åpnes verdenen opp, og du entrer flerspillermodusen. Derfra av er Conan et mer tradisjonelt MMORPG. I alle fall tilsynelatende.

Kjøtt og blod

Men tilbake til kamp. Conans verden handler om vold, og spillet reflekterer dette. Kampsituasjonene skal føles nære og personlige, og Funcom har implementert et system der sverdet svinges i forskjellige retninger, og brukt korrekt kan retningsbestemte bevegelser kombineres til å utføre dødbringende og brutale angrep. Kombinasjonsutvalget er stort, og interessant nok skal spillet selv sørge for å forsvare oss, ved å beregne ut våre defensive kunnskaper.

Det er for tidlig til å uttale seg om kampsystemet er elegant nok i lengden, men om ikke annet føles det i alle fall meget heftig, med store mengder blod og skikkelig tyngde bak slagene.

Når vi ikke slåss hånd til hånd, kan vi angripe på avstand. Buer, for eksempel, er et naturlig valg. Bruk av dem krever at vi går over til førstepersonsvinkel, og sikter nøyaktig på motstanderen. Det er meningen at bueskyting skal være mer krevende, men også mer effektivt, enn sverdkamp.

Til slutt – mounted combat. Dette vil nok tiltale en del MMORPG-elskere. Vi kan kappe av hoder fra hesteryggen, men også denne måten å kjempe på krever presis manøvrering. Angrepet må på lades opp først, dette gjøres ved å sprinte fra avstand. Angrepsknappen må holdes inne, og slippes i det slaget skal utføres.

Strategi online

Nærkamp i Conan er en ting – men strategiske masseslag er noe annet. Conan inneholder strategielementer der én hærfører kan lede armeer mot hverandre. For å bli hærfører må du spesialisere deg i en gitt klasse, og kun de dyktigste kommer så langt Vi fikk sett hvordan to byer forbereder seg til slag, noe som i virkeligheten kan ta flere uker. Fienden må først konstruere byen sin, og i demoen vår ble det sendt datastyrte motstandere for å angripe. Vi kunne derimot forsvare oss med å skyte ut prosjektiler mot dem, og etter hvert sende ut tropper for å ta over den fientdlige bosetningen.

Kampmulighetene i Age of Conan ser meget lovende ut, og virker til å skille seg en god del fra tradisjonelle massive rollespill. I tillegg til dette lover Funcom en betydelig fokus på historie, solide quests og en verden som baserer seg tungt på Conan-mytologien.

Det visuelle spiller også en stor rolle. Selv om karakterene ikke nødvendigvis er de mest detaljerte, er selve omgivelsene blant de flotteste vi har sett. Conans verden overgår Oblivion lett, både når det gjelder variasjon og detaljnivå. Det er ikke rart at det er et av spillene som skal bevise at Windows fremdeles er en aktuell spillplattform.

Gaute Godager og Funcom lover at Age of Conan vil bli lansert lenger ut i 2006, og vi håper de får det til. Følg med!

Annonse