GOW400

Annonse


SNIKTITT: Gears of War

Gears of War har, helt siden Xbox 360 ble annonsert på E3 for et år siden, vært spillet alle ventet på. Vi fikk en visning av det da, vi sjekket hvordan det stod til på X05 i oktober i fjor, vi så en helt ny sekvens fra det på Microsofts pressekonferanse før årets E3, og til slutt ble vi invitert til et av bakrommene på Microsoft-standen på messen for å spille et par runder med flerspillermodusen.

GOW er ikke akkurat et delikat spill. Sekvensen som ble spilt gjennom på den enorme kinoskjermen i løpet av pressekonferansen var en orgie i bråk, vold og blod. Det er et masete spill, det krever en del toleranse i forhold til hektisk action og høyt lydnivå. Men ser man på actionsjangeren som helhet, er det også klart at Gears of War er det ypperste man får, et tvers gjennom gjennomført spill som både byr på en svært interessant spillbarhet, og har en visuell innpakning som virkelig viser hva slags kvalitet vi kan forvente oss fra den ferske generasjonen av spillkonsoller.

Tenk før du skyter

Utviklerne Epic har hele tiden snakket om GOW som et ”stop & pop”-spill, der spilleren premieres for mer balansert angrepsteknikk, og fokuset settes på bruk av dekning, løping fra et skjulested til et annet og skyting når man får sjansen.

GOW400

Annonse


Derfor er kontrollsystemet blitt tilpasset denne strategien. Epic har fjernet seg litt fra den tradisjonelle Halo-layouten på kontrollene, og mens høyre triggerknapp fremdeles brukes til å skyte, bruker vi den venstre til å zoome inn til et mer nøyaktig perspektiv for presisjonsskyting. Skyter du fra et vanlig kameravinkel, er sjansene for å bomme mye større. Dette tvinger spilleren til å finne et skjulested, stoppe opp og sikte før man skyter.

Et annet interessant aspekt er en kontekstsensitiv knapp (A-knappen) som er nøkkelen til effektiv spilling. Ved å holde den inne, sprinter karakteren vår (komplett med et heftig, visuelt effekt), når vi vil unngå ild, trykker vi den fort for å rulle unna, og er vi ved en vegg eller et annet potensielt skjulested, trykker vi den for å gå i dekning.

Det er også visse muligheter for nærkamp. Et av våpnene har innebygd motosag (herlig!), og er vi nærme nok en intetanende fiende, holder vi inne B-knapp for en blodig og brutal avslutning. Har vi skadet en motstander med skudd, kan du også utføre ”finishing moves” på ham ved å løpe bort og trykke på X-knappen.

Alt dette resulterer i en spillmekanikk som favoriserer litt saktere fremgang, men samtidig presenterer utrolig hektiske kampsituasjoner.

Krigens verktøy

Vi hadde en rekke våpen tilgjengelig under presentasjonen, og den mest effektive er naturligvis maskingeværet med den innebyde motorsagen. Vi fikk også prøve en rakettutskyter, en sniperrifle som er herlig nøyaktig, og en hagle som føltes forbløffende svak – vi håper denne blir bedre balansert innen lansering.

Vi fikk teste ett brett, et rimelig tradisjonelt, utendørs område med et par sniperposisjoner og nok av utbrente bilvrak å gjemme seg bak. Selv om designen kanskje ikke brøt noen grenser, var i alle fall det visuelle upåklagelige, med et grått, men ikke kjedelig, fargepalett, svært detaljerte bygninger og modeller, og en rekke flotte spesialeffekter, som varm luft rundt munningen på geværet mens vi skyter.

Vi fikk enda en gang bekreftet at Gears of War er et killer app til Xbox 360, og denne høstens svar på Halo. Mens selve Halo 3 er under tung utvikling, og ikke dukker opp før godt uti 2007, vil Gears of War mest sannsynlig tilfredsstille vår sult etter science fiction-basert action i en god stund fremover, både alene og over Xbox Live. Viktigst av alt, Gears of War var et av de mange spillene på E3-messen som virkelig føltes som nestegenrasjon, og det er vi virkelig takknemlige for. Vi er på randen av nye opplevelser i spillbarhet, og det er bare å glede seg.

Annonse