spore-400

Annonse


Spore: E3s mest originale spill

Spore er et av de spillene det virkelig er vanskelig å beskrive. Det er Will Wrights (skaperen av The Sims, blan annet) hjertebarn, og blander sjangere som ingen andre har gjort før. Vi ser litt av The Sims i Spore, men også Civilization, Black & White og tradisjonelle strategispill. Alt dette er pakket inn i en sjarmerende ramme som bare Will Wright klarer å få til.

Det skal mange ord til for å beskrive alle aspektene av spillet. Det er også vanskelig å forstå hva det umiddelbare målet er, eller hvordan man kommer dit. En 20 minutters presentasjon av selveste Will holder egentlig ikke, men det faktum at den ikke ukjente Steven Spielberg stjal vår opprinnelige avtale med Will for å se på spillet, sier litt om oppmerksomheten.

Vi prøver uansett. Det starter med skapning av et lite dyr som skal representere oss i spillet. Dyret har en fantasifull utforming, og kan modelleres nesten uten begrensninger. Vi kan legge til armer, bein, plassere øynene, og plutselig setter vi munnen et helt annet sted. Du kan fargelegge dyret med diverse teksturer, og det ferdige resultatet ligner noe Pixar kunne har brukt årevis på å designe, og i Spore tar det minutter.

spore-400

Annonse


Utover i spillet kan du låse opp massevis av nye egenskaper, og oppgradere skapningen din til å bli langt kraftigere.

Evolusjon er nøkkelen

Så hva skjer videre? Etter å ha skapt dyret, er tiden inne til å begynne å bygge relasjoner til andre skapninger som vandrer rundt på planeten. Ikke alle er vennlig innstilt. Poenget er å finne noen å parre seg med, slik at et samfunn kan vokse.

Derfra er det din oppgave å rett og slett skape en levende verden. Først skapes selve dyrene, så stammer, som utvikler seg til byer og sivilisasjoner, og til slutt kontrollerer du planeter og galakser. Ambisøst, ja, men samtidig utrolig inviterende, brukervennlig og ukomplisert. Alle aspekter av spillverdenen skaper du selv, og du har full kontroll på hvordan ting utvikler seg. Det handler om evolusjon.

Will Wright hoppet over flere av stadiene i spillet under presentasjonen, så det er svært mye vi ikke vet. Men vi så både hvor lett det er å skape dine egne dyr, hvor detaljert samfunnet er under bystadiet, og hvordan vi senere i spillet kan zoome ut og få oversikt over hele galaksen, oppdage fremmede planeter og til og med forsøke å ta dem over, noe som kan raskt utløse en krig.

Når man flyr inn til fremmede planeter, kan innbygerne trues eller imponeres til lydighet, og på tomme planeter finnes det muligens hemmeligheter eller skatter som kan brukes til handel eller oppgraderinger.

La deg inspirere

Spore har også et flerspilleraspekt. Men det fungerer ikke som du tror – du møter ikke andre spillere på nettet, men kan se deres kreasjoner. Spore-verdenen er i konstant utvikling, og du kan treffe på planeter og annet innhold skapt av andre mennesker. Høres veldig spennende ut, synes vi.

I og med at så mye av Spore skapes av spilleren selv og andre spillere, og fordi det etter hvert er millioner av planeter tilgjengelige, og spillet ikke har en klar slutt, lover Will Wright at ethvert sekund med spillet er unikt, annerledes og originalt.

Det er ikke annet å gjøre enn å glede seg til det som kan bli det mest originale spillet på årevis, og håpe at det lever opp til forventningene. Om ikke annet, beviser Spore at det fremdeles er plass til ordentlig nyskapende tenkning i spillbransjen.

Annonse