Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kaprer MySpace med reklame

Flere annonsører har utviklet programvare som lar dem bygge egne vennenettverk på det populære nettstedet MySpace.

MySpace
Brandon Hoffman jobber for et reklamebyrå som har flere bilfirmaer som kunder. Disse promoterer han på MySpace. Hoffmann har bygget profiler for de forskjellige bilmerkene, og forsøker å rekruttere «venner» blant de som passer profilen til potensielle kjøpere.

– Mye bedre enn annonser

– Det er mye bedre enn banner-annonser, i og med at du får interaksjon med potensielle kunder, sier Hoffmann til News.com.

MySpace har blitt enormt populært siden etableringen. Den fikk blant annet pris for «årets gjennombrudd» i årets Webby Awards, og er en av de mest omtalte sidene på nettet. MySpace hevder de har ca. 70 millioner brukere, flesteparten i aldersgruppen 16-25 år.

Tøyer reglene

Tjenesten har klare regler for personvern og sikkerhet. Enkelte av programmene som brukes av annonsører som opererer på MySpace tøyer disse reglene svært langt, selv om de ikke nødvendigvis bryter dem.

Selskaper som Silent Productions og FriendBot står bak programmer spesialdesignet for å nå potensielle kunder på MySpace. Disse utnytter utilsiktede funksjoner i MySpace, som muligheten til automatiske utsendelser og dypsøk i profiler.

– Blir bare verre

Sikkerhetseksperter tror dette bare er begynnelsen på en helt ny trend i markedsføring, etter hvert som flere av oss skjøtter stadig mer av vårt sosiale liv på nettet.

Kilde:
News.com

Stikkord: internett