Hopp til navigasjon Hopp til innhold

MP3-katastrofe for Creative

MP3-spillerne til Creative er blant de beste på markedet. Likevel vil ikke forbrukerne ha dem. Nå taper selskapet penger så det suser.

Creative MP3
Styreformann Sim Wong Hoo bestemte for to år siden at Creative skulle ta kampen opp med den dundrende iPod-suksessen. Siden har selskapet lansert flere kritikerroste MP3-spillere, som likevel ikke har tatt av blant forbrukerne.

Dundrende underskudd

I årets første kvartal bokførte Creative et tap på 114,3 millioner dollar (700 millioner kr). Året før hadde selskapet et overskudd på 15.9 millioner dollar (98 millioner kr). I tillegg falt selskapets inntekter med nesten en tredel.

Creative har også brukt store summer på å restrukturere sin 3DLabs-divisjon, for å kunne få fullt fokus på arbeidet med håndholdte mediespillere.

Vil ikke gi opp MP3

Ifølge Creative er det først og fremst prisfallet på flashminne som har gitt selskapet problemer. Det har ført til dårligere salg av selskapets harddiskbaserte MP3-spillere, i tillegg til at man så seg nødt til å sette ned prisen på de flashbaserte.

Selskapet gir imidlertid ingen hint om at de er i ferd med å gi opp satsingen på bærbar lyd og bilde. I stedet vil de omstrukturere og se på sine rutiner så de står ennå sterkere i konkurransen med Apple.

Kilde:
BetaNews

Stikkord: mp3