ATEN (ITavisen):– Utviklingen av markedet i Europa krever en IFA-messe hvert år, sier styreformann Dr. Rainer Hecker. Hans sterkeste konkurrent er CES (Consumer Electronics Show)-messen i USA, som arrangeres i Las Vegas hvert år like over nyttår.
Sony nøler
Nesten alle de store elektronikkselskapene med produkter i alle kategorier har meldt seg på til årets messe, som er den første «utenom tur».
Unntaket er Sony, som sin vane tro venter til siste øyeblikk med å bestemme seg. For så muligens å leie en kjempestand…
Helt nye produkter
Årets IFA (Internationale Funkausstellung) messe har tradisjoner tilbake til 1930-tallet, og går av stabelen den første uka i september. For å markere overgangen til årlig arrangement inviterte messeledelsen til pressetreff i Aten.
Annonse
Der fikk vi vite at elektronikkbransjen nå er i ferd med å bli ett. Det er ikke lenger vanntette skott mellom IT, kommunikasjon/tele og forbrukerelektronikk. Samtidig viser ferske statistikker at folk i større grad enn før nå kjøper produkttyper som ikke fantes på markedet før.
Overgang til HD
Og det europeiske markedet vokser kraftig, med mellom 4 og 5 prosent vekst de siste årene. I åre ventes en vekst på 4,1 prosent toatalt.
– IFA 2006 vil markere overgangen til høydefinisjons-media i Europa, spår Hecke. han sikter ikke overraskende til Blu-ray og HD-DVD, som begge vil bli lansert for alvor på årets messe.
Annonse