Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Boikott Google!

Svenske annonsører og annonsebyråer misliker sterkt måten Google selger annonser på. Nå oppfordrer de til boikott.

– Googles nye modell er stikk i strid med det arbeidet vi gjør for våre medlemsbedrifter, og vi risikerer at andre medier velger å skape egne modeller for vederlag, sier direktør Anders Ericson i foreningen Sveriges Annonsører.

Truer med boikott

Sammen med foreningen Sveriges Mediebyråer har de lenge ført diskusjoner med Google om det de mener er ødeleggende virkninger av Googles system. Nå oppfordrer mediebyråene til annonsørboikott av Google.

Foreningene er lite glad for den endringen Google foretok ved årsskiftet. I følge Google selv betyr endringen mer åpenhet, slik at annonsørene faktisk ser hva de betaler for.

– Tjener annonsørene

Google mener at årsaken til harmen er at åpenhet kan virke truende for en bransje som lever av å være mellomledd mellom annonsører og annonsemedium.

Googles Norden-sjef Johan Kinnander sier at hans modell først og fremst tjener annonsørene, og at søkemotoren ikke har noen planer om å endre den.

Kilder:
Computersweden.se
IDG.se

Stikkord: internett