Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Microsoft pusher e-post-ID

I kampen mot spam og phishing har Microsoft lansert Sender ID. Stadig flere bedrifter slutter seg til, men det er ikke problemfritt.

epost spam junkmail
I går avduket Microsoft sin nye postmaster på E-mail Authentication(ekthet i e-post)-toppmøtet i Chicago. Det ble samtidig en promotering av selskapets Sender ID-teknologi, som forhåpentligvis skal vinne kampen mot spam.

Må publisere serverdata

Ideen bak Microsoft Sender ID er at alle selskaper som sender ut massemail skal offentliggjøre hvilke IP-adresser de bruker for å foreta disse utsendelsene. Dermed vil det være lettere for spamfiltre å plukke opp falske e-poster.

Cisco Systems og Yahoo forsøker samtidig å få støtte for sin teknologi for bekjempelse av spam, DKIM (Domain Keys Identified mail). Her er idéen at e-posten kommer med et kryptert sertifikat som skal gjøre mottager i stand til å verifisere avsender. DKIM-fraksjonen har tidligere åpnet for å slippe gjennom spam mot betaling.

– Kan gi problemer for bedrifter

Ekspertene advarer likevel mot at teknologiene kan skape store problemer for bedrifter som ikke er godt forberedt. I et stort selskap kan det være vanskelig å få oversikten over hvem som til enhver tid sender e-post, og store mengder e-post kan dermed gå tapt.

I tillegg rapporterer over halvparten av selskapene som offentliggjør IP-adresser til sine e-postservere at de glemmer å si fra når listen er komplett. Dermed åpner de bakdøren for bløffmakere, og teknologien blir verdiløs.

Kilde:
The Inquirer
News.com

Stikkord: internett