Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vil tvinge deg til å se TV-reklame

Elektronikkselskapet Philips har søkt patent på en teknologi som skal tvinge deg til å se på TV-reklamer.

Digital-TV illustrasjon
Teknologien skal gjøre det umulig både å skifte kanal og å spole fremover under TV-reklamen.

Bruker utbredt teknologi

Ifølge patentsøknaden tar teknikken utgangspunkt i Multimedia Home Platform, en teknologi som er utbredt i løsninger for interaktivt TV. De fleste digitale tv-mottakere og -opptakere leveres i dag med denne teknologien.

MHP-teknologien virker ved at den hele tiden søker etter digitale flagg i sendinger, slik at den kan vise brukeren at digitalt innhold er tilgjengelig, som for eksempel ekstramateriale eller programinformasjon.

– Vil bli upopulært

Philips foreslår å flagge TV-reklamen slik at brukeren ikke kan skifte kanal før reklamen er over. En digital opptaker kan kjenne igjen flaggene på samme måte, slik at det blir umulig å spole forbi reklamepauser.

Philips innrømmer at patentet antagelig vil bli vanvittig upopulært blant TV-seerne. Selskapet forslår derfor en advarsel på skjermen som forteller at de blir tvunget til å se reklame, så de ikke skal tro det er feil på utstyret deres. Philips forslår også muligheter til å kjøpe seg fri fra reklamen.

ITavisen spår langt hyppigere tisse- drikke- og kjeks-pauser dersom Philips skulle ta sjansen på å gjøre seg så upopulære at de tar dette patentet i bruk.

Kilde:
New Scientist

Stikkord: lydogbilde