Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kutter ut DAB i bil

Lyd- og bildeprodusenten Kenwood kutter ut DAB i sine bilradioer. De mener at mediet er dødt.

Mike Edwards i Kenwood britiske avdeling sier at det japanske selskapet ikke har videre planer om å satse på DAB.

Sure kunder

Han mener stabiliteten er for dårlig. Forstyrrelser og brudd i mottaket gjør kundene misfornøyde. Edwards slutter seg dermed til uttrykkket britisk presse ynder å bruke om DAB: «Dead And Buried» («Død og begravet»).

Kenwood vil skifte ut alle sine DAB-modeller med FM-radio.

Tregt salg

Kenwoods konkurrenter Blaupunkt og Clarion fortsetter med DAB, men innrømmer at salget går tregt. Og det selv i Storbritannia, som er DAB-landet fram for alle.

Flere europeiske land har den siste tida bestemt seg for å skru av DAB-nettet eller legge utbyggingen på is. Blant dem er Sverige, Finland, Frankrike og Nederland.

FM vil leve

I Norge har mellom 70 og 80 prosent av befolkningen tilgang til DAB-signaler. Og DAB-lobbyen med NRK i spissen håper at regjeringen vil skru av FM-nettet innen 2014 for å hjelpe dem.

Så langt har tilbakemeldingene fra kulturminister Trond Giske ikke vært godt nytt for dem. Lite tyder på at FM-nettet blir lagt ned med det første.

Bra i Norge

Salgssjef Roar Birkeland i Blaupunkt Norge sier til ITavisen at salget av DAB-bilradioer går godt i Norge, men at det foreløpig ikke kan sammenlignes med salget av FM-radioer. Heller ikke Kenwood Norge har planer om å slutte å levere DAB-produkter.

Kilde:
autoexpress.co.uk (kan kreve registrering)

Stikkord: lydogbilde