Gigantisk supermarked
Men ambisjon ene er større enn som så. Selv om Google ikke skal selge varene selv, ønsker de i følge avisen Financial Times på sikt å fram stå som et gigantisk supermarked for alt mellom himmel og jord.
Dette er en posisjon som Amazon har i USA. Nettbutikken, som nå er verdens største, har avtale med an lang rekke kjeder og forhandlere. Dette for å kunne selge andre ting enn bøker, CD-plater og DVD-filmer – produkter de bygde seg opp på.
Vil ha med seg kjedene
Google vil i første omgang ikke ha egne lagre, og vil ikke markedsføre produkter under eget navn. Men de håper på å få med seg både amerikanske og europeiske kjeder for å kuppe det europeiske nettbutikk-markedet.
Annonse
Det er likevel usikkert hvordan de etablerte detaljhandlerne vil svare på utfordringen. De fleste av dem hare jo allerede nettbutikker. Og Amazon er også representert med egne nettbutikker i de største europeiske landene – med tilhørende avtaler med de store kjedene.
Sjef på trafikk
Likevel er det ingen som kan konkurrere med Google når det gjelder trafikk. Daglig er millioner av europeere innom for å søke – og nå håper Google at de skal kjøpe varer av deres samarbeidspartnere i samme slengen.
Det kan bli fristende både for Elkjøp i Norge og Tesco i England. Google har i tillegg gjort undersøkelser som tyder på at svært mange europeiske butikker er misfornøyde med responsen på sin nettsatsing.
Kilde:
Financial Times
Annonse