Annonse


– Leverandøren ansvarlig for diskkræsj

Det er slutt på tiden da folk bare hadde noen filer, dokumenter og regneark på datamaskinene sine. Nå fyller nordmenn opp med digitale bilder, musikk og spill. Alt dette lagres på datamaskinens harddisk.

Sak fra i fjor

Men noen ganger slutter disken å fungere. Forbrukerrådet vil at produsentene skal ta regningen. Like før jul i fjor hadde Forbrukerrådet en sak der en kunde kjøpte harddisk i nettbutikken Komplett.no. Kunden opplevde seinere at disken havererte. Da ville nettbutikken bare erstatte selve disken, og ikke bruke tid på å redde filene hun hadde lagret på den.

Etter å ha tatt kontakt med Forbrukerrådet, fikk hun klar tilbakemelding: Komplett er etter paragraf 33 i Forbrukerjøpsloven helt og holdent ansvarlig – ikke bare for kundens harddisk, men også for data som måtte finnes på den.

Annonse


Forlanger å få dekket rekonstruksjon

– Vi mener en har krav på erstatning hvis det er en mangel, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet til Forbruker.no.

Forbrukerrådet mener at vanlig garantitid skal gjelde dersom en harddisk slutter å fungere som følge av mangel på produktet. Du skal ikke bare få et nytt produkt i et slikt tilfelle, men også få dekket kostnadene for å få gjenopprettet de tapte dataene. En slik rekonstruksjon koster om lag 9.000 kroner.

– Alvorlig sak

Lund-Isaksen mener det her blir snakk om å bruke tradisjonell juss på et nytt område. Den første saken som måtte komme opp, vil bli brakt inn for Forbrukertvistutvalget for en prinsipiell avgjørelse.

Forbrukerrådet og IKT-Norge er nå i dialog for å komme fram til en kompromissløsning.

– Det er en alvorlig sak, og bransjen vil absolutt ikke løpe fra et ansvar vi har. Det vi må bli bedre til er å minne samfunnet om at man må bli flinkere til å ta backup, sier generalsekretær Per-Morten Hoff i IKT-Norge.

Annonse