tomclancysghost17803

Annonse


SNIKTITT: Ghost Recon 3

Vår Xbox 360 har riktignok jevnlig fått påfyll med nye spill siden desember-lanseringen – DOA4, Ridge Racer og Full Auto har underholdt oss i mindre og større grad de siste par månedene, men de virkelig store opplevelsene har foreløpig uteblitt. Det er jo forsåvidt ingen ukjent fenomen, alle nye konsoller har historisk slitt med spennende titler umiddelbart etter lanseringen.

På horisonten, derimot, er det mye som rører seg. Spør du en 360-eier hvilke titler de gleder seg mest til i nærmeste fremtid, er det et par spesifikke titler som gjerne dukker opp. The Elder Scrolls: Oblivion, Gears of War og Ghost Recon: Advanced Warfighter (GRAW) er gjerne navnene som det snakkes mest om.

GRAW er også det spillet som er nærmest lansering, og vi har i det siste tilbrakt en god del timer med en nesten ferdig versjon.

De fleste entusiaster av sjangeren GRAW hører hjemme i, taktiske skytespill, har garantert fått med seg de solide forgjengerne: Ghost Recon, og Ghost Recon 2. GRAW bygger naturligvis på disse, men tar spillbarheten til neste generasjon.

Annonse


Mexicansk hetebølge

Den første nyheten er settingen. I stedet for å sende de høyteknologiske Ghost-soldatene verden rundt på oppdrag som ikke nødvendigvis føles sammenhengende, plasserer GRAW oss midt i en konfliktsituasjon i Mexico City. Og der finner hele spillet sted, i den enorme, hete byen, som gir oss en følelse av åpenhet samtidig som vi er stresset, klaustrofobiske og nervøse for farer som kan befinne seg bak hvert hjørne.

Følelsen av at alle oppdrag henger sammen forsterkes ved at vi beveger oss alltid med helikopter mellom de forskjellige kamparenaene, og noen ganger må også beskytte helikopteret fra fiendtlig ild fra hustakene.

Den kraftige maskinvaren til 360en brukes til å tegne et enormt bylandskap i sjokkerende detalj, og avanserte lyseffekter og HDR-teknologi benytter utviklerne til å gi illusjonen av blendende sol, og lyssetningen sørger for at øyene våre må tilpasse seg når vi beveger oss mellom mørke og lyse partier. Selve soldatene er kanskje ikke like realistiske, deres detaljnivå kan sammenlignes med noe som kunne blitt vist på en god pc. Det er omgivelsene som er spillets store styrke, og de beviser hva neste generasjon faktisk kan gjøre.

tomclancysghost17803

Klikk her for flere skjermbilder fra spillet!

Høyteknologisk krig

Ghost-teamet er som vanlig utstyrt med banebrytende teknologi, som seg hør og bør for fremtidens supersoldater. Spillet differensierer automatisk mellom venner og fiender – de mexicanske opprørerne vi er satt i mot, merkes med rødt med en gang de kommer i vårt sysnfelt, mens laget vårt og andre vennlig innstilte merkes med grønt.

Kommandosystemet, som alltid har vært det essensielle med Ghost Recon, er blitt enda enklere i denne omgang. Du gir raskt ordre til laget ditt ved å trykke opp eller ned på retningsknappene. Opp betyr at de skal bevege seg i en bestemt retning, og angripe om nødvendig, mens ned får dem til å regruppere ved deg. Interessant nok kan du fra tid til annen også gi ordre til kjøretøy som tanks, eller helikoptre. Disse gjør stor nytte for seg mot større mengder av motstandere.

Ikke alt er imidlertid perfekt, da vi slet med en ofte irriterende dårlig kunstig intelligens på våre medsoldater. Noen ganger nekter de å følge ordre, og alt for ofte klarte de ikke å søke beskyttelse under ild, og blir øyeblikkelig skadd eller drept. Vi håper dette blir fikset i den endelige versjonen.

Tenk først, skyt etterpå

Ghost Recon har alltid handlet om realisme, forsiktig fremgang og balanserte angrepsteknikker, og selvsagt er forsiktighet også essensiell her. Motstanderne er tøffe, og alle forsøk på Rambo-oppførsel blir raskt straffet. Et nyttig 3D-kart gir oss god oversikt over områdene og fiendenes plassering, så planleggingen av angrep kan gjøres effektivt.

Ved siden av den involverende og godt gjennomførte enkelspillerdelen, har GRAW også en enorm multiplayermodus, som virkelig har potensial til å bli 360ens killer app. Denne kommer vi imidlertid tilbake til når vi tester fullversjonen mot åpent Xbox Live-nettverk.

Foreløpig synes vi rett og slett at GRAW rocker. Det ser ut til å bli det første virkelig må ha-spillet til Xbox 360, online og offline. Det eneste er jo at utviklerne er nødt til å fikse den kunstige intelligensen til medsoldatene, men det regner vi med.

Vi kommer tilbake med full anmeldelse nærmere lanseringen i slutten av mars!

Annonse