Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Det norske netteventyret

I ukas podcast spør vi Operas informasjonssjef Eskil Sivertsen (bildet) hvordan de kan holde 300 ansatte sysselsatt, hva Opera Mini er, og hvorfor de ble forbikjørt av Firefox.

Eskil Sivertsen, Opera
Norske Opera Software har hendene fulle for tiden.

Selskapets snart 300 ansatte er spredt ut over hovedkontoret ved Akerselva i Oslo, salgskontorene i Japan, Kina og USA, såvel som utviklingsavdelingen i Linköping i Sverige. Nye kontorer er også på vei opp i Korea og San Diego.

Mange jern i ilden

Den norske programvareutvikleren er kanskje mest kjent for sine nettlesere for desktop-bruk, men bruker brorparten av ressursene sine nå på utvikling, innsalg og markedsføring av sine nettleserløsninger for mobil- og det voksende interaktive TV-markedet.

Opera Mini, en java-basert nettleser for mobiltelefoner, ble nylig lansert på det globale markedet, og selskapet har mange andre spennende prosjekter på gang.

– Nettleser og web-teknologi kan brukes til veldig mye mer enn surfing på Internett. Særlig innen Opera for Devices-segmentet vårt lager vi for eksempel løsninger som programguider og menyløsninger. Alt som har en skjerm kan i prinsippet kjøre Opera for å vise frem informasjon, sier informasjonssjef Eskil Sivertsen til ITavisen.

Hvorfor er ikke Opera like store som Firefox på desktop?
– Firefox gjorde en veldig god jobb i fjor, og de har mye som ikke vi har. Blant annet er de open source, og amerikanske. Dette teller nok mye for mengden oppmerksomhet de får. De hadde også en veldig god og effektiv kampanje da de startet, og vi har nok en del å lære av dem. Samtidig er jo egentlig ikke Firefox-leseren noe nytt, og de har jo mye funksjonalitet som vi har pionert.

For å høre hele intervjuet med Opera, last ned og hør ITavisen Podcast 024.

Du kan også abonnere på podcastene våre, så du automatisk laster de ned hver uke når vi publiserer en ny sending. Se Podcast-siden vår for mer informasjon.

Stikkord: internett, lydogbilde, Mobil, programvare