Microsoft jobber i disse dager med en rekke reklamefinansierte webbaserte applikasjoner for å ta opp konkurransen med blant annet Google. Nå tar noen til orde for å spille selve trumfkortet ved å gjøre selve Windows reklamefinansiert.
Vil spille på hjemmebane
Dermed skal hvem som helst kunne laste ned reklameversjoner av Microsofts operativsystem. Teorien er at Windows’ markedsdominans skal kunne flytte kampen mot konkurrentene over på Microsofts hjemmebane.
Hittil har Microsoft ligget flere skritt bak Google i innovasjonstakt og kvalitet på sine applikasjoner. I takt med at Google har lansert e-post, chat, søk og kartsøk, har Microsoft kommet halsende etter med forbedrede egentjenester for å demme opp for brukerflukten.
Annonser er fremtiden
Google tar ikke betalt for noen av sine tjenester. Likevel tjener selskapet stort på nettannonsering. I Microsoft ser man også at mens salget av programvare synker, vokser annonseinntektene.
Annonse
Microsoft går allerede med planer om Office Live og Windows Live, fritt tilgjengelige nettbaserte tilleggsapplikasjoner til Office og WIndows. I tillegg kan Works og Money komme i gratis reklamefinansierte utgaver.
Fortsatt på tankestadiet
Dersom Windows skal gjøres tilgjengelig i gratis reklamefinansiert utgave kan det bli aktuelt for Microsoft å lage en redusert basic-versjon.
Microsoft understreker at disse planene foreløpig kun er alternativer som blir diskutert i debatten om hvordan selskapet best skal ruste seg mot konkurransen i fremtiden.
Kilde: CNet
Annonse