Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Spår labert salg for Media Center

I USA har Windows Media Center aldri blitt noen hit. I morgen kommer en oppdatering som forhåpentligvis skal hjelpe.

XP Media Center Edition
Fredag lanseres Windows Media Center på norsk med brask og bram. I USA og Storbritannia har produktet eksistert i mange år allerede, uten at det er blitt noen hit. Er produktet for dyrt, eller syns forbrukerne det er unødvendig?

Oppgraderer til Smaragd

I disse dager oppdateres Windows Media Center til smaragd-utgaven. Denne vil ha større fokus på on demand-innhold, shopping og e-post.

Eksperter mener imidlertid at Windows Media Center ikke kommer til å kunne vise seg fra sin beste side før Windows Vista kommer neste år. Først da vil WMC være i nærheten av den brukervennligheten som bl.a. harddisk-opptageren TiVo er kjent for.

Dumper prisene i USA

Her i Norge kommer en Media Center-PC til å koste fra 9-10 000 og oppover. I USA har høye priser fått skylda for at salget aldri har tatt av. Der har salget også bedret seg etter at prisene ble dumpet helt ned til 3900 kr for en Media Center-PC.

En annen forklaring kan også være at folk rett og slett ikke skjønner hva de skal med Media Center-teknologien. Noen kjøper til og med Media Center PC-er uten TV-kort fordi de bare bruker dem til musikk og foto.

Tåler ikke prissammenligning

Problemet til Media Center er også at utstyret konkurrerer både pris- og funksjonsmessig med produkter som TV-dekodere og DVD-spillere med harddisk. For eksempel koster en PC tre-fire tusen kr, mens en dekoder med harddisk koster et par tusenlapper. I den sammenligningen blir det fort dyrt med en Media Center-PC til ti tusen.

Kilder:
Betanews
Digi.no

Stikkord: Maskinvare, programvare, windows