Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Årets rollespill på vei

Det fjerde Elder Scrolls-kapittelet er bare måneder unna. Vi har prøvd spillets tidlige brett, og her er våre førsteinntrykk!

TES4: Oblivion logo
Etter X05 er vi overbevisst over at lanseringsspillene til Xbox 360 vil være noe av det mest imponerende vi har sett på lenge. Men det er noen titler som skiller seg tydelig ut, og en av disse er Elder Scrolls 4: Oblivion.

Det var spesielt det forrige spillet i sagaen, Morrowind, som fikk mye oppmerksomhet for sin nydelige, enorme verden, åpen spillbarhet og dype rollespillelementer. Oblivion, som bør være klar samtidig med at Xbox 360 treffer butikkene den 2. desember, tar alt det Morrowind gjorde riktig, og ganger det med hundre.
TES4: Oblivion skjermbilde

Det som selvfølgelig slår oss først er hvor utrolig flott grafiken er. Vi spilte Oblivion hands on i Amsterdam, og tok oss god tid til å utforske omgivelsene, sjekke teksturene og studere falne fiender. Sett bort fra noen litt mindre detaljerte teksturer så alt vanvittig skarpt ut. Og vi fikk ikke engang mulighet til å gå utendørs i demoen vi testet.

Vakkert

Før du kommer i gang med spillet, får du muligheten til å tilpasse utseendet til din karakter, og friheten til å manipulere ansiktstrekk er utrolig.

Oblivion begynner, som alle andre spill i serien, i et fengsel, og etter kort tid ankommer det tre personer: Keiseren, og hans livvakter. Du blir rett og slett bedt om hjelp, og livvaktene slipper deg ut av fengselet gjennom en skjult gang.

Vi fortsetter videre gjennom mørke, underjordiske tuneller, delikat belyst av fakler. En fallen fiende (som ble nedkjempet av keiserens livvakter) undersøkes, og gjennom et enkelt grensesnitt får vi sjansen til å plukke opp alt han har på seg, inkludert vårt første sverd. Det er også svært enkelt å bytte utstyr og magi – vi setter stor pris på det intuitive grensesnittet.

TES4: Oblivion skjermbilde 2

Sverdet får vi raskt brukt på noen rotter, som riktignok ikke gjør stor skade, men er plagsomme nok. Heldigvis tar det ikke mange slag før de faller døde om. Vi legger merke til et svært praktisk helsemåler rett ovenfor siktet ditt, som rett og slett viser hvor mye helse den gitte fienden har igjen.

Lenger inn i katakombene får vi tak i et nytt våpen – en bue. Vi får muligheten til å teste den på en bøtte som henger fra et tau, og når vi treffer den, får vi demonstrert den fabelaktige fysikkmotoren spillet har å by på.

Magi er selvfølgelig også et viktig element, og vi får sjansen til både å kaste ildkuler mot fiender, og healing-formler på oss selv.

Mørke omgivelser

Vi fortsetter gjennom de mørke gangene, og slakter rotter, og etter hvert også noen zombier. Takket være en dirk får vi også låse opp kasser, og dirkegrensesnittet krever at du manipulerer deler av låsen med venstre stikke og en knapp. I følge utviklerne blir låsene vanskeligere og vanskeligere etter hvert.

Spillet har også et snikegrensenitt du kan bytte til, der siktet forandres til et øye. Hvis øyet lyser opp, er du blitt oppdaget.

Vi legger snart merke til en zombie som tusler nedenfor en liten bakke, og øverst på denne bakken ligger det tilfeldigvis en haug med trestubber som bare ber om å bli dyttet nedover. Så vi dytter, og zombien blir selvfølgelig knust. Nok et nydelig eksempel på fysikkmotoren.

TES4: Oblivion skjermbilde 3

Til og med døde rotter får realistiske rykninger hvis du slår på dem, og du kan dytte på og løfte alle slags objekter som ligger strødd rundt omkring.

Mot slutten av demoen nådde vi et stort kammer med flere zombier utstyrt med tunge våper og rustninger. En av dem hadde også magiske angrep, men vi kvittet oss med dem ganske lett, og fikk også tak i et bedre sverd i samme slengen.

Til slutt kom vi oss ut av tunellene, og traff på keiseren og livvaktene igjen. De kom under angrep fra noen merkelige snikmordere, og de tok dessverre knekken på oss.

Etter å ha dødd merket vi at 45 minutter hadde passert som et lite øyeblikk, og vi ble fullstendig sugd inn i Oblivions verden. Det til tross for en del åpenbare framerate-problemer, som vi håper blir løst til lanseringen.

Ethvert spill som får oss til å glemme verden rundt fullstendig, til tross for en kaotisk og bråkete messehall rundt oss, får et pluss i vår bok. Vi er sikre på at Oblivion blir en magisk opplevelse, og ser virkelig frem til å spille fullversjonen. Spillet kommer til både PC og Xbox 360.

Stikkord: spilltester