Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Den store formatkrigen

Et øyeblikk trodde vi at utfallet var gitt: Blu-ray ville vinne over HD-DVD. Med Microsoft og Intel på HD-DVD-laget må vi tro om igjen.

Kommentar Tore Neset
Under verdens største elektronikkmesse i Berlin (IFA) for en måned siden syntes kampen å være avgjort. PC-bransjen, Hollywood, Sony, Philips, Pansonic stilte alle på rekke og rad i et formidabelt PR-løft for Blu-ray.

Hvis bare…

Toshiba sto så å si alene om sitt HD-DVD-format. Alt de hadde å melde var en mengde «hvisomatte dersomatte»-utsagn av typen «dersom Hollywood velger å støtte oss». Før de avsluttet med å melde at de ville utsette hele greia!

For de som ikke har fulgt helt med, dreier dette seg altså om avløseren for dagens DVD-plate. Et format som kan – i tilfellet Blu-Ray – romme opptil 100 GB på en plate på størrelse som en standard CD. Og som gir muligheter for en helt annen lyd- og bildekvalitet enn den vi opplever i hjemmekinoen i dag.

Borgerkrig

Problemet er at elektronikkbransjen nok en gang har valgt å gå til borgerkrig framfor å forhandle seg fram til et fells format. De prøvde – en stund. Men styrkeforholdet mellom Toshiba på den ene siden og alle de store japanerne, amerikanerne og europeerne på den andre siden ble for skjevt. Toshiba valgte rollen som den sinte, lille dvergen som ikke ville gi seg.

Det kan ha lønt seg, for nå får de støtte fra selveste Microsoft og like selveste Intel. Selve lokomotivene i henholdsvis programvare- og maskinvarebransjen.

Tøft for Apple

Velger for eksempel Microsoft å legge HD-DVD inn i Xbox 360, får Blu-ray i PS3 en verdig konkurrent. Og tvinger Intel PC-produsentene til å legge inn HD-DVD-spillere i sine nye maskiner, kan Apple sitte der med skjegget i Blu-ray-postkassa.

Apple har som kjent gått for Intel for sine kommende maskiner, noe som opplagt kompliserer saken for dem. Samtidig har Steve Jobs gjentatte ganger langet ut mot HD-DVD, som han mener åpner for enda mer omfattende piratkopiering enn dagens DVD.

Med andre ord er utfallet langt fra gitt. Her snakker vi om en krig som kommer til å bli skjerpet framover. Moro for oss journalister, kanskje. Men ikke spesielt lystelig for forbrukerne.

Stikkord: lydogbilde