Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nytt svindelforsøk mot DnB-kunder

Et drøy halvår etter at flere hundretusener DnB NOR-kunder ble forsøkt svindlet over nettet er et nytt svindelforsøk i gang.

Ill.: Per Ervland
Flere har rapportert at det nå svirrer nye e-postmeldinger der DnB NOR-kunder blir oppfordret til å gå inn på nettet og legge igjen sensitiv kontoinformasjon. Her kan du lese hva som står i e-posten:

Viktig!

Fra nå av, må alle kunder i DnB registrere seg med sitt kredittkort på internett. Når du har gjennomført registreringen vil du få mulighet til å bruke disse nye tjenestene: Sende penger, motta penger, betale regninger og se din saldo på konto.

Hvis du ikke registrere deg innen 30.09.2005 vil du ikke ha mulighet for og kunne bruke ditt kredittkort da det blir sperret av sikkerhetsmessige årsaker.

– Vil aldri be om slikt

Går man til nettadressen som det linkes til i mailen kommer man til en side som er veldig lik DnB NORs eget design, men som ikke har noe med DnB NOR å gjøre.

– Noen av våre kunder har mottatt en e-post som tilsynelatende er fra DnB NOR. DnB NOR vil ikke sende ut e-post til sine kunder hvor vi ber om personlig informasjon. E-posten må derfor ikke besvares, står det å lese på nettsidene til DnB NOR.

Problemer med nettbank

Samtidig som DnB NORs kunder har slitt med svindelforsøk har det også vært problematisk for brukerne å logge seg inn på nettbanken. I helgen var nettbanken til DnB NOR nede på grunn av oppgradering og teknisk vedlikehold.

I går ettermiddag var det derimot en teknisk feil som førte til at nettkundene til DnB NOR ikke kunne logge seg på i fire timer.

Kilder:
forbruker.no
digi.no

Stikkord: internett