Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Jamba-frosk bannlyst på dagtid

Etter mange klager har britiske myndigheter nå bannlyst reklamene for den forhatte Jamba-frosken (Crazy Frog) på dagtid.

Jamba-frosken
329 foreldre i Storbritannia har klagd inn selskapet Jamba! til myndighetene for brudd på reklamereglene. De hevder at Jamba! har reklamert for produktene sine til barn uten å fortelle hvor mye tjenesten deres faktisk kostet. Dette har fått konsekvenser.

En domstol i Storbritannia har nemlig bannlyst reklamer for ringetonene på dagtid. Først etter klokken 21:00 kan Jamba! vise frem sine reklamer.

Viktig advarsel

Problemet for mange barn har vært at de ikke har skjønt at dette har vært en abonnementstjeneste, i stedet for bare en engangskostnad for en ringetone. Mange av barna har derfor fått uforholdsmessig høye telefonregninger.

Man venter nå at barn slipper å eksponeres for denne reklamen ved å si at den ikke kan vises før etter klokken 21:00.

– Denne avgjørelsen sender en advarsel til hele industrien om at reklame for ringetoner og andre abonnementstjenester til mobilen må ikke rette seg mot de under 16 år, sier toppsjefen i Advertising Standards Authority, Cristopher Graham.

Jamba! anker

Jamba!, som har solgt 11 milioner Crazy Frog-ringetoner, hevder de ikke går etter barna og har lagt frem materiell som viser at målgruppen er mellom 18 og 29 år. De anker nå avgjørelsen.

Reklamen for Crazy Frog ble vist 40 000 ganger i løpet av en enkelt måned på britisk TV.

Kilde:
Times Online

Stikkord: Mobil