Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Blogging kan gjøre deg rik

Mange lesere og betalingsvillige annonsører har gjort flere bloggere rike. Bloggingen har blitt rene gullfeberen i USA.

Blogger
En gjennomsnittlig «proffblogger» i USA tjener nå mellom 16 000 og 32 000 kroner måneden i følge beregninger som det amerikanske bladet og nettstedet Wired har gjort.

Blogg-imperium

Mange bloggere med et stort publikum gjør det mye bedre enn det. Den mest kjente av dem heter Nick Denton. Han har bygget et veritabelt blogg-imperium med Gawker, Defamer, Gizmodo, Wonkette, Screenhead, Kotaku, Jalopnik, Lifehacker, Gridskipper, Kinja og Sploid.

Gawker er selve flaggkipet. Et Se og Hør-lignende kjendissladdernettsted som går hakket lengre enn tilsvarende etablerte publikasjoner i USA. Mens Gizmodo har rukket å bli selve referansen for folk som er opptatt av nye teknologidingser.

Lukrative annonser

Med hundretusener av lesere hver dag på hver av bloggene hagler det inn med annonser fra ytterst betalingsdyktige prestisjeselskaper som Absolut, Audi, Sony, Nike, Viacom, Disney og Condé Nast – rett foran nesa på de etablerte nettmediene i USA.

Denton, som har etter hvert blitt en holden mann, peker nese av dem:

– Blogglesere er unge, rike og villige til å prøve noe nytt, skryter han.

To tomme hender

Dentons mange blogger er bare noen få av de etter hvert mange tusen «proffbloggene» der ute.

Ideen om at man må ha et forlag i ryggen, bruke hundretusener på design, IT-drift og dyre avtaler med et teleselskap er i ferd med å erstattes av entusiasme, to tomme hender og masse journalistisk kreativitet.

Alt sammen mens den etablerte nettbransjen ikke helt skjønner forskjellen på en blogg og et tradisjonelt nettsted. I følge Wikipedia er en blogg en betegnelse på en oppdatert internettside hvor én eller flere forfattere ytrer synspunkter og forteller omverdenen om det som skjer.

Stikkord: internett, programvare