Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Startskudd for IFA-messen

Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas er kanskje mest kjent, men IFA-messen i Berlin er verdens største messe for forbrukerelektronikk.

IFA-messen
BERLIN (ITavisen): På messen, som åpner offisielt i morgen, vil over 1189 ustillere fra mer enn 40 land vise fram varene sine i 26 haller på til sammen 160 000 kvadratmeter.

Fra flaggskip til juggel

Her vises de hotteste nyhetene, sammen med en rekke «jeg også»-produkter (DVD-spillere, plasma-TV, høyttalere m.m.) og selvsagt enorme mengder reinspikka tekno-juggel. Alle er her, fra Sony, Philips og Microsoft til ukjente merkenavn fra Kina og omegn.

På forrige IFA, i 2003, ble det snakket mye om såkalt konvergens. Det vil på norsk si sammensmelting mellom den tradisjonelle lyd/bilde-bransjen og IT-verdenen.

Microsoft-satsing

I år er det ikke bare snakk, men en realitet. For første gang dukker tradisjonelle PC-leverandører som Acer og Fujitsu-Simens opp. Microsoft har vært her før, men svært beskjedent.

Nå satser de for fullt på det de kaller «CE». Som ikke har noe med operativsystemet Windows CE å gjøre, men som rett og slett står for «Consumer Electronics».

Intel mest synlig

Microsoft mener alvor når de sier de vil erobre godstolen. Og da mener de ikke bare Xbox. Microsoft vil at vi alle skal bruke Windows Media til å høre musikk og se film.

Mest synlig blant IT-gigantene er likevel Intel, som dominerer nesten hele hall 7 med sin kjempestand. I 2003 viste Intel MP3-spillere og annen digital moro – som vi ikke har hørt noe særlig om siden. Det blir spennende å se hva de kommer med i år – utenom kjerneområdet prosessorer.

PSP-feber

Et annet dominerende selskap er Sony, som forventes å svare aggressivt på utfordringen fra Apple. iPod har jo stjålet Walkman-markedet deres mens de selv rotet det til med MP3-alternativer, kopisikring og mas fra film- og platedelen av selskapet.

Nå ligger Sony trygt i MP3-folden med masse sexy spillere. Men mange hevder at de er for sent ute. Likevel har de et «killer-produkt» som verken Apple eller Creative kan ta dem på: PSP. Som først og fremst er et bærbart spillkonsoll, mens også filmavspiller, musikkmaskin og mye mer.

Formatkrigsskueplass

Apple er for øvrig bare tilstede gjennom deres tyske forhandlerledd. Men til gjengjeld er en hel underskog av iPod-tilbehør godt representert.

I år er det også mye fokus på digital kringkasting. Her hersker det en sann formatkrig i stor skala. De som trodde at DAB er standard for radio og DVBS for digital-TV burde kikke seg litt om på standene her nede.

Den virkelige formatkrigen er likevel mellom de to avløserne for DVD-platen, Blu-ray og HD-DVD. De to kamphanene er begge representert her nede, men i skrivende stund har bare Blu-ray innkalt til pressekonferanse.

Stikkord: lydogbilde, Maskinvare