Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Spill for lenge – mist styrkepoeng

Kinesiske spillere som nekter å ta seg pauser får rett og slett redusert egenskapene til figurene sine i World of Warcraft og andre nettspill.

World of Warcraft mini
I et forsøk på å bekjempe spilleavhengighet og spillrelatert vold, innfører kinesiske myndigheter nå tiltak som skal sørge for at landets over 20 millioner faste online-spillere tar seg pauser fra PC-skjermen.

Spillfigurene blir slitne

Systemet, som allerede har blitt akseptert av de fleste større spillselskaper som opererer i Kina, medfører værst mulig tenkelig straff for de som spiller mer enn tre timer sammenhengende: nemlig senking av egenskapene til spillerens avatar.

Spiller man mer enn fem timer i strekk, blir spillfigurens egenskaper ytterligere kraftig redusert.

Først etter en fem-timers pause er egenskaps- og ferdighetspoengene tilbake på normalt nivå igjen.

Bred støtte

Blizzard er blant selskapene som har gått med på å innføre systemet i ekstremt populære World of Warcraft, som har over 1.5 millioner spillere i Kina.

Andre spill der tiltaket settes i verk inkluderer Lineage II, The Legend of Mir II/TLoM 3G, Westward Journey Online, MU, JX Online, First Myth Online, The World of Legend og Blade Online.

Ikke at disse spillselskapene har noe særlig valg, naturligvis, siden de trenger lisens fra myndighetene for å tilby spillene sine i Kina…

Kilde:
BBC News

Stikkord: internett