Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Jentespillenes tid skal komme

Kvinner kan skape seg en fantastisk karriere i dataindustrien ved å finne opp og utvikle nye spill. Men mange jenter, og ikke minst foreldrene deres, grøsser ved tanken.

The Sims unleashed
Dermed gjør de seg selv en bjørnetjeneste, skrive den britiske avisen The Guardian. For dataspillene og industrien bak dem er langt bedre enn sitt «sleazy» – simple og litt ekle – rykte, skrev den liberale London-avisen denne uken.

Avisen har snakket med deltakere på konferansen Women in Games, som tar for seg kvinners rolle i dataspillenes verden, og som ble innledet ved Abertay-universitetet i Dundee i Skottland mandag. De fleste deltakerne her er selv kvinner.

Ikke bare nerder

En av dem, Inga Paterson, mener at den teknologiske utviklingen vil gjøre dataspill til en allment akseptert familieaktivitet. Tiden da slike spill var forbeholdt nerder, som oftest gutter i tenårene, er snart forbi, spår hun.

– Kombinasjonen av fjernsynsapparat og spillemaskiner fører til at dataspill blir noe man driver med i dagligstuen og ikke på gutterommet, forklarer Paterson. Hun tror dette må føre til en endring i tilbudet av spillprogrammer.

På det enkleste nivået blir det mindre racerbilkjøring eller jakt på fiendtlige romfartøyer, og mer kabal og puslespill, mener hun. På det mer avanserte plan kan det komme rolle- og eventyrspill som retter seg mer direkte til jenter og kvinner enn dagens programmer.

«Baklengs og høyhælt»

Det betyr at spillindustrien må skaffe seg flere kvinnelige utviklere, grafikere og andre fagfolk, sier datadesigneren Ernest Adams. Han mener disse kvinnene må jobbe «baklengs og i høye hæler», slik filmstjernen Ginger Rogers gjorde da hun danset med Fred Astaire.

De må jobbe baklengs, fordi de som kvinner skal utvikle produkter for et fortsatt svært mannsdominert marked. Og de må bruke høye hæler, i alle fall i overført betydning, for å vise at de vil jobbe på egne premisser og ikke tilpasse seg bransjens mannskultur.

Men det største hinderet for en kvinnerevolusjon i dataspillenes verden er nok de spillinteresserte jentenes egne foreldre. De spiller ikke data selv, vet lite om mulighetene i industrien og fraråder døtrene å tenke på en karriere i bransjen, sier Inga Paterson.