Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Ikke betal regningen

Nå advares norske kunder mot å betale regningen sin etter rot mellom flere norske teleselskaper.

ill: Per Ervland
FixTelecom har lenge vært i vinden for tvilsom praksis. Flere har mottatt regninger uten å ha bedt om tjenester fra selskapet, mens noen har fått regninger flere år etter å ha avsluttet sine kundeforhold med selskapet.

Telegrossisten MCI Norway hevder også at FixTelecom ikke har overholdt sine forpliktelser til dem. Derfor ble det sendt ut informasjon til de 35 000 kundene om at de heretter skulle forholde seg til Briiz Telecom, noe som blant annet har fått FixTelecom til å varsle et milliardsøksmål mot både MCI Norway og Telenor.

Sender fortsatt regninger

FixTelecom har imidlertid fortsatt å sende ut regninger til de overførte kundene. Selskapet har også lagt ved et brev der de ber kundene om å se bort fra all korrespondanse fra både Briiz Telecom og MCI Norway. Her kan du lese brevet:

Kjære kunde. Du har kanskje sett presseoppslag og/eller mottatt brev fra Briiz Telecom og MCI hvor det påstås at du ikke lenger er kunde hos Fix Telecom og at du videre vil bli betjent av Briiz.

Vi vil med dette forsikre deg om at Fix Telecom fremdeles er din leverandør av telefoni tjenester, og be deg om å se bort fra all korrespondanse fra MCI og Briiz. Det understrekes at enhver påstand om at du har blitt overført til Briiz ikke er autorisert av FixTelecom.

Mange av kundene har imidlertid begynt å forholde seg til Briiz Telecom, og har derfor betalt sine regninger til dette selskapet. Ikke overraskende er det nå en telefonstorm til alle aktører i saken.

– Ikke betal

For selv om FixTelecom har sagt at ingen vil faktureres for trafikk i den tiden kundene har vært hos Briiz, har flere blitt fakturert for nettopp dette. Forbrukerombudet anbefaler derfor kundene om ikke å betale regningene før alle forholdene er avklart.

– Hvis man ikke har betalt regningen, bør man avvente, sende et brev til hvert av selskapene, og si at man ikke vil betale før det er klarlagt hvem man skal betale til, sier fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem.

Kilde: Forbruker.no

Stikkord: Mobil