Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Inflasjon i mobilselskaper

Husker noen Enitel, Jippi eller KanKan? Nå oversvømmer optmistene mobilmarkedet igjen.

Mobiltest vignettpåske 04
For første gang siden gullalderen i 2001, er det rundt 20 selskaper som slåss om mobilkundenes tellerskritt. Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet spår ikke store overlevelsesmulighetene for de minste.

– Jeg er helt sikker på at det ikke er plass til alle dagens mobilaktører. Markedet er lite og det er mettet. Dessuten er de store aktørene rimelig flinke. Alle de små må slåss om smuler, sier Jensen til Aftenposten.

Spår vekst for de store

Jensen tror heller de store selskapene vil vokse seg større, som ved at TeliaSonera, som eier NetCom, nå trolig også vil kjøpe Chess.

Aarønæs er optimist

Analytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom er litt mindre pessimistisk på småselskapenes vegne. Han peker på at det nå bare koster 1,5 til 2 millioner å etablere et teleselskap, og at 10 000 kunder er nok for at et selskap skal overleve. Disse tallene måtte man tidoble for å ha håp om å lykkes i 2001, mener Aarønæs.

Høye ambisjoner

Ambisjonene til de små er det ingenting i veien med. Alle som en vil presse prisene ned og vinne kampen om kundene. Så gjenstår det bare å se hvem som klarer det.

Lurer du på hva som blir billigst for deg? Besøk www.telepriser.no.

Kilde: Aftenposten.

Stikkord: Mobil