Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norske mobilkunder snytes

Etter at NetCom var nede i juni har de gitt erstatning til sine kunder. Nå viser det seg at Chess og andre mobiloperatører beholder erstatningen selv.

Chess
I forrige måned ble NetCom rammet av en teknisk svikt som førte til at kundene var mer eller mindre uten mobildekning i over et døgn. I etterkant av dette skal NetCom ha gitt omtrent 40 millioner kroner i rabatter til sine kunder. Dette i form av halv pris på tellerskritt og tekstmeldinger en hel uke i juni.

Selskapene som også tilbyr mobiltelefon via NetCom sitt nett, som Chess, Sense og Lebara skal også ha fått rabatter fra NetCom. Ifølge Aftenposten beholder imidlertid flere av disse rabattene selv.

For dyr rabatt

Blant annet Chess innrømmer at de ikke gir disse rabattene videre, men lover imidlertid at «prisene vil settes ned for alle kundene rett over sommeren».

– Problemet er at vi har ganske mange kunder både i Telenors og i NetComs nett. Vi har færre kunder i NetComs nett, og vi har ikke systemer til å gi denne rabatten til den enkelte kunde, det ville blitt voldsomt dyrt, sier Chess-gründer Idar Vollvik.

– Uprofesjonelt

Post- og teletilsynet hevder at de forstår at det kan være vanskelig for mindre selskaper å gjennomføre noe slikt, men synes det er uheldig, siden det tross alt er kundene som skal ha rabatten.

– Det er nesten etisk uforsvarlig. Poenget er at disse kundene ble rammet av de samme problemene som NetComs kunder. Dette er uprofesjonell opptreden. Jeg vil kanskje til og med bruke ordet grådig, sier direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet.

Kilde: Aftenposten

Stikkord: Mobil