Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Antipirat-propaganda virker ikke

Holdningskampanjer er nytteløse i kampen mot kopiering og nedlasting. Det viser en ny britisk undersøkelse.

FTP Warez piratkopiering
I undersøkelsen, som er foretatt av to universiteter på oppdrag fra ingen ringere enn den britiske regjeringen, går det fram at folk flest ikke anser kopiering og nedlasting til privat bruk som noe umoralsk, forkastelig eller kriminelt.

Ikke som butikktyveri

Dette på tross av at både film-, musikk-, spill- og programvarebransjen i årevis har tutet folk ørene fulle med alt fra appeller til moralske instinkter til trusler om søksmål.

I følge undersøkelsen anser britene kopiering og nedlastning for å være uunngåelige fenomener som ikke kan sammenlignes med butikktyveri, slik underholdnings- og programvarebransjen hevder.

OK på pub

Det er likevel de færreste som kunne tenke seg å kjøpe piratkopiert materiale i en bakgård eller på et gatehjørne. Slikt forbindes med organisert kriminalitet, og det er noe de fleste distanserer seg fra.

Derimot ville de fleste ha få skrupler mot å kjøpe en piratkopiert versjon av Windows eller Star Wars av en venn, på en pub eller i en privat stue.

– Vil virke på sikt

Britiske myndigheter og bransjene som opplever at varene deres ligger gratis ute på nettet har likevel ikke gitt opp holdningskampanjer som virkemiddel. De henviser til at kampanjer mot røyking og fyllekjøring i begynnelsen framkalte latter og overbærenhet, men at de på sikt har hatt god virkning likevel.

– Som samfunn må vi gjennomgå en lignende prosess også når det gjelder skaperkraft og intellektuell eiendom, sier Michael Rowlinson i spill-leverandørenes organisasjon Elspa til BBC.

Stikkord: fildeling, lydogbilde, mp3