Torild Skogsholm

Annonse


Nasjonal NetCom-oppvask

Torild SkogsholmSamferdselsminister Torild Skogsholm hadde som NetCom-kunde store problemer med sin egen mobil i går. Ironisk nok var Skogsholm tidligere direktør i NetCom. Nå er hun ikke blid på sin gamle arbeidsplass.

– Svært alvorlig

– Jeg ser på situasjonen i NetCom som svært alvorlig. Jeg forventer at det blir sendt en grundig rapport til Post- og teletilsynet om hva som har skjedd, sier Skogsholm til Aftenposten.

Post- og Teletilsynet har på sin side kalt inn NetCom på teppet, for å få en forklaring på den alvorlige hendelsen.

Ikke første gang

Det er ikke første gang NetCom-kundene lammes av teknisk trøbbel. I 2003 var 150 000 NetCom-kunder i Oslo-området uten forbindelse i sju timer. Årsaken var en vannskade i hovedstasjonen på Økern i Oslo.

Annonse


Denne gangen var årsaken av rent datateknisk karakter. Programvaren som kobler kundedatabasen med faktisk oppringte numre fusket. Eksperter i flere land jobbet i går febrilsk med å feilsøke og reinstallere. Først kl. 16 i går var alt normalt igjen.

– Vi kan ikke ha det sånn!

I 2003 som nå var omkvedet fra myndighetene: «Sånn kan vi ikke ha det». Men forskjellen er at det denne gangen gjaldt hele landet. En rekke bedrifter og offentlige institusjoner har satset på produktet «trådløs bedrift» fra NetCom. Noe som betyr at man er helt avhengig av at mobilnettet fungerer.

Flere bedrifter signaliserer nå at de vil satse mer på fasttelefon og andre mobiloperatører enn NetCom. Dels som erstatning, dels som backup-løsninger i bedriften. NetCom-toppene brukte selv Telenor i går, for i det hele tatt å få gjort jobben sin.

Femmer i erstatning

De som krever erstatning for nedetiden, har trolig lite å hente. I følge Forbrukerombudet er fem kroners kompensasjon maks av det privatkunder kan forvente. Bedriftskunder som kan dokumenter tapt arbeidsfortjeneste kan derimot ha en sak, dersom de har gode nok advokater.

Som plaster på såret lover NetCom nå halv pris på samtaler og meldinger neste uke.

Samferdselsministeren ser likevel et lyspunkt i at vi nå har flere operatører, og ikke et telemonopol. Hadde vi fortsatt hatt Telenor-monopolet, kunne vi risikert at kommunikasjonen i hele nasjonen hadde blitt lammet, sier hun.

Oppdatert: 14/4-2005, kl. 21.08

Kilder:
Digi.no
Aftenposten
VG.no

Annonse