DAB Banner

Annonse


Digital sommerkanal

Foto: Per ErvlandNRK P1 Oslofjord vil ha sending hele dagen, men om morgene og formiddagen vil det være samsending med hhv Østlandssendingen og Reiseradioen. Stikkord er i følge forhåndsreklame saltvann, parasoller og jordbær. Den kjente radiostemmen (og TV-fjeset) Howard står for programledelsen, med Reiseradioen, deler av Østlandssendingen og Dagsnytt inkludert.

Yngre og kjappere P1

NRK lover en yngre og kjappere utgave av P1, både når det gjelder musikkvalg og valg av temaer. Og håper at dette kan forynge den aldrende P1-lytterskaren.

Kanalen ble stablet på beina i løpet av et par uker. Slikt er mulig i en digital radioverden. For ikke lenge siden kom «Alltid Folkemusikk», nærmest uten varsel. I kjølvannet på «Alltid Nyheter», «Alltid Klassisk» og «mPetre» (som den selvsamme Howard nærmest startet opp på egenhånd).

DAB studio

Mobil-fravær

NRKs radiosjef Øyvind Vasaasen og distribusjonssjef Peter Hox og er optimistiske når det gjelder både salget og lyttertallet på digital radio. Selv om det fortsatt gjenstår mye før DAB (Digital Audio Broadcasting) kan sies å være folkeeie.

Annonse


Det kan virke som om mobilprodusenten – og spesielt Nokia – er motstandere av DAB-formatet. Det kan være årsaken til at de fortsatt legger FM-radio inn i telefonene sine.

Tekniske forbedringer

Samtidig bugner hyllene hos Elkjøp og Lefdal nå av frittstående DAB-modeller. Mens det for et år siden bare fantes i et fåtall spesialforretninger. Og før det – lenge etter at DAB-nettet hadde blitt åpnet – var utenlandskjøp så godt som det eneste alternativet.

– Det har skjedd mye innen lydkvalitet og teknologi siden den gangen. Så mye at enkelte av de gamle radioene ikke klarer å henge med i svingene. Vi har for eksempel fått til å skalere kvaliteten, slik at den er høyere når det er ledig kapasitet.

DAB Howard
NRKs radiosjef Peter Hox og distriktsjef Øyvind Vasaasen har stor tro på at den nye DAB/Web-kanalen vil forynge P1s lytterskare.

Retro-stil

Prisene har også gått nedover. I dag får du en bærbar modell for under en tusenlapp. Og stadig flere importerer nye merker og varianter til landet.

Radiosjef Vasaasen smiler over at de fleste modellene ser ut som de er laget for 30-40 år siden, på tross av at innmaten er det siste innen digital radioteknikk.

– Det viser vel at folk vil ha den gode, gamle radiokosen. Den gamle reiseradioen forbinder de med sommer, strandliv og god lyd. Akkurat det NRKP1 Oslofjord satser på, reklamerer han.

Oppdatert: 14/6-2005 kl. 10.25

Annonse