Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mac-frykt i spillmiljø

Flere spillutviklere frykter nå at de nye Intel-maskinene fra Apple vil la PC-spill kjøres direkte på Mac-plattformen.

Apple iMac G5
Flere spillutviklere som Inside Mac Games har snakket med er bekymret over jobbsituasjonen sin dersom PC-spill vil fungere på de nye maskinene som kommer fra Apple fremover.

Mister jobben

Grunnen til denne frykten er en uttalelse fra Phil Schiller i Apple, som hevder at Apple ikke vil gjøre noe for å stoppe folk fra å kjøre Windows på de nye maskinene. Dersom dette er tilfelle, og Windows-applikasjoner kan kjøre med tilnærmet lik full hastighet på en Intel-basert Mac, vil det bety at PC-spill kan fungere direkte på Mac.

Selvsagt bare en fordel for Mac-brukerne som får flere spill å leke med, samt for Apple som ikke har fått grep på det attraktive spillmarkedet. Derimot kan det bety at mange Mac-spillutviklere går en tøff tid i møte.

– Når Windows kan kjøre i native på en Mac vil det ikke lenger være noen grunn til å lage egne Mac-versjoner lenger. Det kommer til å totalt ødelegge den bransjen som porter spill til Mac og kommer sannsynligvis til å ha store konsekvenser på de som lager originalt innhold, som meg, sier Brian Greenstone hos Pangea Software.

Ikke bare frykt

Allikevel er det ikke slik at alle frykter prosessorbyttet. Noen mener blant annet at dette vil føre til at det kutter perioden mellom lansering på PC og Mac til bortimot ingenting. Samtidig mener de at det viser at Apple seriøst tar opp konkurransen med Windows-plattformen.

– Vi synes Apples bytte til Intel er flott. For det første viser det at Apple vil gi Windows-baserte programmer seriøs konkurranse. For det andre legger det et godt grunnlag for datafremtiden i et digitalt hjem, sier Peter Tamte i MacSoft/Destineer.

Kilde: Inside Mac Games

Stikkord: mac, programvare, spilltester, windows