Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nordmenn vil knuse Skype

Norske Phonzo har nå lansert en konkurrent til Skype. Med lave ringepriser og ingen faste avgifter kan norske brukere nå få billig IP-telefoni.

phonzo
Tidligere i år lanserte Skype tjenesten SkypeIn, som ga PC-en ett eget telefonnummer slik at folk kunne bli ringt opp via IP-telefoni. Dette forsvant imidlertid raskt her i landet, noe Phonzo hevdet skjedde på grunn av brudd på EU-regler, noe Post- og teletilsynet hevder ikke stemmer.

I dag lanserte imidlertid norske Phonzo et tilsvarende produkt, med det som ser ut til å være omtrent like lave priser. De hevder også å følge alle reglene, slik at de ikke vil forsvinne med det første.

Ingen faste avgifter

I likhet med Skype krever Phonzo også bare betalt for antallet minutter man ringer. Alle faste avgifter, som abonnementsavgift, er nemlig fjernet. Ringeprisene virker også mer eller mindre sammenlignbare med Skype, selv om det er noen eksempler der Skype ligger litt under Phonzo.

Phonzo hevder ikke overraskende at de har markedets laveste ringepriser. I en sammenligning for en gjennomsnittbrukers ringekostnader havner en Phonzo-bruker på 203 kroner, mens Skype In-brukere må ut med 226 kroner. Kundene til Telio må ifølge den samme oversikten ut med 232 kroner.

selskapets nettsider kan du se prisene for å ringe med Phonzo. For å ringe med Phonzo må man betale på forhånd, også på samme måte som med Skype.

Få plattformer

Det er viktig å huske på at dette ikke er noe alternativ til en IP-telefonløsning fra blant annet Telio eller Telenor, der man får en egen telefon koblet til bredbåndslinjen. Dette er et program man må installere for å gi IP-telefoni på PC-en eller mobilen.

Phonzo planlegger å komme med en løsning som kan sammenlignes med telefonløsningen til Telio før året er omme.

Per i dag fungerer Phonzo bare på PC og PDA-er med Windows Mobile Pocket PC Edition. Teknisk sjef forteller at det ikke er noen planer for å tilby et program til Mac eller Linux, selv om dette allerede finnes. Han kan derimot love en Symbian-versjon om ikke så altfor lenge.

Fungerte dårlig

Vi fikk en demonstrasjon av tjenesten under dagens pressekonferanse, men det var en skuffelse. De prøvde å få tak i tidligere sykkelproff Dag Otto Lauritzen på tur i Spania. Det tok imidlertid tre forsøk før man fikk skikkelig kontakt og selv da var det mye delay på linjen.

Phonzo-gutta skyldte på dårlig mobildekning i Spania og hevdet at de ikke har vært i nærheten av lignende problemer eller delay tidligere. Vi må nok også si at vi tror dette var et typisk tilfelle av Murphy’s Law.

ITavisen.no kommer imidlertid tilbake med en test av tjenesten om ikke lenge.

Du kan lese mer om Phonzo på nettsidene til selskapet.

Stikkord: internett, Mobil