Hopp til navigasjon Hopp til innhold

ID-tyveri stopper netthandel

Folk bekymrer seg for identitetstyveri over nettet. Dette fører nå til at flere både slutter å handle og bruke banktjenester på nettet.

Datainnbrudd tyv
En britisk undersøkelse fra programvareselskapet Intervoice viser nå at 17 prosent har sluttet å bruke nettbanken sin og at 13 prosent har sluttet å handle på nettet. Grunnen skal være en ny frykt for identitetstyveri.

Phishing-frykt

De mange phishing-angrepene det siste året har ført til denne frykten. Britiske myndigheter har planlagt et nasjonalt ID-kort og det viser seg at femtisyv prosent tror dette vil være den beste måten å beskytte seg selv mot identitetstyveri.

– Et identitetskort hjelper egentlig ikke på problemet med identitetstyveri annet enn akkurat når man kjøper noe, sier sjefen i Intervoice, George Platt, som mener en generell forvirring om ID-tyveri er grunnen til dette.

Stort problem

En undersøkelse fra Which? Magazine viser imidlertid at hele 25 prosent av alle voksne i Storbritannia har blitt utsatt for identitetstyver eller kjenner noen som har blitt utsatt for det.

Ifølge amerikanske FTC har 9,9 millioner amerikanere blitt utsatt for dette problemet. Disse har tapt i gjennomsnitt 5 000 dollar (32 123 kroner) hver på grunn av dette.

Kilde: BBC News

Stikkord: internett