Hopp til navigasjon Hopp til innhold
iTunes Music Store toppsakbilde

TEST: iTunes Music Store

Apple har endelig åpnet iTunes Music Store for det norske markedet. Men de som håpet på den store nettmusikk-revolusjonen må nok vente lenger.

iTunes Music Store markedsføres med brask og bram som en gedigen suksess. Apple skryter av å dekke mer enn 70 prosent av det globale musikkmarkedet, med nettbutikker i mer enn 19 land og online-salg av over 400 millioner sanger.

I dag åpnet tjenesten også for norske surfere, og vi er alle naturligvis spente; er dette den digitale musikkrevolusjonen vi har ventet på? Er siste besøk på platesjappa avlagt? Er fildelingsnettverkene endelig utkonkurrert på utvalg og tilgjengelighet?

Neppe.

Lettvint, men mangelfullt

Vi har veldig sansen for iTunes, som i seg selv er en glimrende applikasjon for å holde orden på musikken din. Integrasjonen av Music Store med de eksisterende løsningene i iTunes er god, og den teknisk biten med registrering, kjøp og nedlasting er behagelige gjennomført.

Men nettbutikken som nå har manifestert seg i den kjære applikasjonen er likevel langt unna å oppfylle forventningene som har bygd seg opp.

Søkefunksjonen er bare nesten grei nok. Du kan gjøre fritekstsøk, eller søke spesifikt på for eksempel artist, album eller sang. Måten søkeresultatene vises på varierer, avhengig av hvor mye informasjon som er tilgjengelig om utgivelsen og artisten. Du får som regel opp platecover for de fleste album og singelutgivelser, mens det innimellom presenteres ekstra fyldige informasjonssider med bilder og annen informasjon.

Det er likevel ikke alltid like lett å finne frem i arkivet, og er du på jakt etter lydbøker fungerer søket så dårlig at du rett og slett er henvist til å bla deg gjennom kategoriene manuelt.

Album for 80 kroner

Det koster 8 kroner for én låt. Standardprisen for album er 80,-, og 129,- for en dobbeltskive. Kjøper du lydbøker, varierer prisene langt mer. Under vår testing kjøpte vi for eksempel The Daily Show with Jon Stewart Presents America for 99,- kr, men valgte glatt å stå over Neal Stephensons Quicksilver: Volume One of tbe Baroque Cycle til 300,- kr.

Søkefunksjonen i iTunes Music Store. Merk at grensesnittet er på engelsk.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Avspillings-begrensninger

Filene man kjøper og laster ned er i beskyttet AAC-format. Standard kvalitet for musikkfiler er 128 kbps/44.1Khz – akseptabelt, men ikke noe å juble over. Typisk komprimering for lydbøker er 32kbps/24Khz.

Disse filene er det i utgangspunktet bare du som kan spille av. Prøver du å flytte dem til en annen maskin, må låtene først autoriseres online med påloggingspassordet ditt før de kan spilles av, og selv da er du begrenset til å ha musikken på fem forskjellige maskiner.

Har du ambisjoner om å ta med deg musikken du kjøper i lomma, er det vanskelig å komme unna Apples egen iPod som eneste fullgode alternativ. De beskyttete AAC-filene lar seg nemlig ikke uten videre spille av fra andre MP3-spillere. Det er derimot ikke noe problem å for eksempel brenne ut musikken på CD, så du kan spille den på stereoanlegget, eller rippe derfra til MP3. Men også her er det enkelte begrensninger; en enkelt sang kan brennes så mye du vil, men en spilleliste kan bare brennes syv ganger.

Vær oppmerksom på at hvis du på en eller annen måte skulle klare å slette eller rote bort fila du har kjøpt, er du pent nødt til å kjøpe den på nytt. Apple gir deg ingen mulighet til å laste ned album du allerede har kjøpt, for eksempel hvis harddisken din skulle kræsje.

Du kan også se utvalgte musikkvideoer rett fra iTunes Music Store

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

På jakt etter musikken

Det er godt mulig Apple tilbyr over én milion låter, som det reklameres med, men selv har jeg store problemer med å finne ting å bruke pengene på her. Joda, forsiden gir deg et pent presentert utvalg av ferske utgivelser og topplister, men så snart man begynner å grave litt ser man fort hvor skoen trykker.

Listen over musikk du ikke finner på iTunes Music Store er nemlig lang og smertefull. Her finner du for eksempel verken Madonna, Groove Armada, Shpongle eller Frank Zappa, bare for å ta et par tilfeldig utvalgte stikkprøver. Spesielt pinlig er de gapende hullene i norsk musikk. Igjen prøver vi oss med en håndfull opplagte søk: Ugress, Come Shine, Røyksopp, Ralph Myerz, Gåte, Motorpsycho, Bjørn Eidsvåg, D.D.E., Åge Aleksandersen, HGH, Lillebjørn Nilsen, Raga Rockers og Farmers Market. Alle kommer opp blankt.

Selv utvalget fra artister som Apple tydeligvis har tilgang til, virker utvalget labert. Den eneste Kraftwerk-skiva du kan kjøpe er «Tour de France», det eneste du får av Jean-Michel Jarre er nyutgivelsen «Areo»…

Mye gjenstår

iTunes Music Store er ok å stikke innom hvis man vil utvide sin digitale musikksamling med nyutgivelser som tilfeldigvs har funnet den kronglete veien gjennom lisensene til Apples musikkatalog, men halvveis bevisste og målrettete musikkinteresserte møter raskt veggen. Har man et brennende ønske om å støtte norsk musikk er det i hvert fall ikke iTunes Music Store man bør satse på.

Vi er glade for at platebransjen så smått begynner å rette seg mot en nettbrukende kundekrets med noe annet enn advokater og søksmål.

Men de beveger seg som vanlig med en flodhests smidighet.

Apple har likevel tatt et viktig steg med iTunes Music Store. Nå gjenstår det bare å gjøre tjenesten bedre.

Du kan også kjøpe lydbøker, selv om det er svært vanskelig å finne frem i den virtuelle bokhandelen.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Stikkord: internett, lydogbilde, testprodukt