Reason 3.0 toppsakbilde

Annonse


TEST: Reason 3.0

Uten å ta seg vann over hodet kan man nok trygt si at Reason fra svenske Propellerhead har vært et av de viktigste programvarefenomenene de siste årene for digitale musikere, enten man er soveromsmsmusiker eller selveste The Prodigy.

Reason gir brukeren mulighet til å koble opp så mange virtuelle synthesizere, effektbokser, miksere og samplere oppå hverandre som prosessorkraft og minne tillater. De forskjellige «boksene» er så fleksible, har så mange forskjellige skruknapper og koblingsmuligheter, og kan fikles med til å få fram et fabelaktig spekter av lyder – og gidder man ikke skru og sample selv, kan man alltids laste ned eller kjøpe såkalte «refills», som er fulle av nye grooves, rytmer og instrumenter.

For en mer inngående forklaring av hvordan dette programmet fungerer, se vår test av Reason 1.0.

Godt nytt

Det er tydelig at Propellerhead har hørt på tilbakemeldingen fra brukerne når de har utvilket versjon 3.0. Foruten flere mindre forbedringer i grensesnittet, en ny liten linjemikser og bedre MIDI-funksjonalitet er det flere virkelig store grunner til å seriøst vurdere oppgraderingen fra versjon 2.5.

Annonse


Combinator

Reason er mildt sagt full av muligheter, i så stor grad at det kan bli en smule uoversiktlig innimellom. La oss for eksempel si at du har jobbet i timesvis med å skru og fikle frem übersynthlyden fra helvete; du har fetet opp lyden ved å kjøre både en Subtractor og en Maelstroem-synth samtidig, hver av dem med egne oppsett av ekko- og klangbokser. I tillegg har du latt det hele gå gjennom en Scream 4-boks for ekstra vreng, en kompressor for punch, du har satt opp en egen Matrix Pattern Sequencer for å styre frekvensmoduleringen til den ene synthen. Inni det hele har du selvfølgelig slengt på en BV512 Vocoder, og bruker et latterlig virvar av Spider Merger & Splitter-bokser for å få det hele til å henge sammen.

Med så mange serie- og paralellkoblete bokser er det fort gjort å rote seg bort, miste oversikten over hva som hører til hva, og ikke alltid like lett å vite hvor du skal skru for å få til de ønskete effektene. Og dessuten…lyden er dødsfet, men jeg skulle egentlig brukt den i en helt annen låt! I tidligere versjoner av programmet ville det rett og slett vært en svært krevende oppgave å flytte over et så delikat og avansert oppsett fra et prosjekt til et annet.

Løsningen er Combinator, det kanskje viktigste nye elementet i Reason 3. Her kan du rett og slett markere alle boksene i oppsettet ditt og rett og slett legge «kombinere» hele greia inn under én Combinator. I tillegg til å fungere som en slags oppsamlingsenhet, gir Combinator samtidig et ekstremt hendig og fleksibelt system for å spre de forskjellige samplerne og synthene ut på keyboardet, for å koble skruknottene og svitsjene på forsiden av Combinator til de individuelle boksene du nettop har kombinert, og bidrar generelt til å gjøre avanserte prosjekter mye mer oversiktlig.

Av vesentlig betydning er det at du naturligvis kan lage Combinator-oppsettene dine som patcher, og dermed bruke de i andre låter. Det følger to CDer fulle av lyder, rex-filer og effektinnstilligner med når du kjøper Reason 3, deriblant en ganske kul samling med Combinator-patcher du kan utforske.

Den praktiske nye Combinator samler opp boksene dine og gir deg et hendig grensesnitt for å styre dem som en gruppe.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Den siste finpussen

Nå har vi også endelig fått muligheten for å flerbånds-kompresjon og grunnleggende mastering-muligheter i Reason 3. Totalt fire nye bokser er beregnet spesielt på å rett og slett gi deg bedre muligheter for å finpusse lyden, enten på hele miksen din eller på enkeltinstrumenter; MClass Compressor, MClass Maximizer, MClass Equalizer og MClass Stereo Imager.

Alle disse boksene er hendige hver for seg, eller man kan også velge å kjøre en spesielt tilegnet Combinator med diverse ferdigoppsette Mastering-oppsett – som du naturligvis selv kan skru på og modifisere videre.

  • uten MClass
  • med MClass (Two-band compression patch)

    De nye mastering-verktøyene gjør det lettere å få profesjonell lyd på kompoisjonene sine.

    KLIKK HER FOR FLERE BILDER

    Lettere å finne fram

    En viktig nyhet er dessuten den oppdaterte filsøkeboksen, som for første gang gir deg mulighet til å søke gjennom alle refillene og mappene dine etter spesifikke lyder. Fra filutforskeren kan du bla gjennom søkeresultatene, og høre hvordan lydene høres ut fortløpende. Grensesnittet kunne muligens fremdeles trengt en liten oppfrisking, men dette er uansett en svært velkommen forbedring som det egentlig er vanskelig å fatte at man har klart seg uten så lenge.

    Best til sitt bruk

    Kraftig, elegant og fleksibelt som Reason nå måtte være, så er det også viktig å være klar over begrensningene. Her har du for eksempel ingen support for hverken DirectX eller VST, standardformater for effekt plug-ins og softsynther som man kjenner fra større sequencere som Logic og Cubase SX.

    Minst like prangende er det totale fraværet av opptaksmuligheter. Skal man ha lyd fra andre kilder enn Reason-synthene, må man laste forhåndsklipte lydsnutter inn sampleren. Med andre ord er Reason så og si fullstendig ubrukelig hvis man for eksempel er ute etter programvare for å mikse rockebandet eller jazztrioen sin.

    Det er i tillegg ganske irriterende at Propellerhead har latt en del bugs slippe gjennom. For eksempel kan man ikke bruke klipp-og-lim-funksjoner på partier som har blitt markert mens låta har stått på avspilling – man er nødt til å stoppe avspilling og markere partiene på nytt, bare for å nevne en av de mer plagsomme.

    En ukomplett liste over ytterligere feil er å finne HER. Litt overraskende at mye av dette ikke ble snappet opp under betatestingen.

    Mye for pengene

    Reason 3 er fremdeles mesterlig utført der det gjelder. Alt fra automatisering til patching, redigering og MIDI-kontroll er gjort så intuitivt og elegant som man kan håpe på (å automatisere VST-plugins i Cubase blir rene marerittet i sammenligning). Muligheten for oppnå skikkelig lydkvalitet har dessuten blitt vesentlig forbedret med de nye mastering-verktøyene.

    Småbugs til tross, er det ikke til å komme unna at Reason 3.0 er en av de mest attraktive alt-i-ett-pakkene på markedet der ute, enten man bruker Windows 2000/XP eller Mac OS X. Spesielt for aspirerende musikere som heller mer mot electronica.

    Annonse