Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Smarte søk med norsk intelligens

Det er ikke nødvendigvis hvor bredt du søker som avgjør nytten av resultatene. Filosofien til norske Intellisearch er heller å lete så smart som mulig.

Intellisearch
Stadig flere aktører ønsker å etablere seg som leverandør av søketjenester. Mens Google har privatsurferne i sin hule hånd, gjør norske Intellisearch kur til kunder som forlanger ultramålrettete søk, og som ikke har tid til å pløye seg gjennom hundrevis av kilder på egen hånd.

Intellisearch er et utskuddsselskap fra Cyberwatcher. Selskapet selger bedriftsløsninger som søker og overvåker både intranettet, ansattes egne PCer, fellesområder og Internett. Cyberwatchers ssøketeknologi mottok European Seal of Excellence fra European Multimedia Associations i 2003, og har blitt trukket frem av Bill Gates som et foregangsselskap i forbindelse av Microsofts markedsføring av .Net.

– Vi er den nye søkegenerasjonen, sier forretningsutvikler i Intellisearch Erik de Jager til ITavisen.

Intellihva?

I kjernen ligger en egenutviklet «intelligent» søkemotor, som på kløktig hvis bruker en slags semantisk analyse av innholdet i tekster for å bestemme relevansen i forhold til søkekriteriene.

Kort forklart dreier det seg om en matematisk algoritme som skiller ut et sett nøkkelord i artikler og dokumenter basert på hvor unike de er og hvor ofte de forekommer. Basert på denne tekstanalysen regner Intellisearch ut en vektorverdi for hvert eneste dokument som er indeksert av søkemotoren. Denne vektoren blir så sammenlignet med vektorene til søkeordene eller -teksten, og rangert etter hvor godt de to sammenfaller.

Intellisearch frister dermed med gode og relevante søkersultater, enten du har matet inn enkle nøkkelord som «War of Warcraft» eller en 80-siders hovedfagsoppgave om online-spill.

50 millioner artikler

Kildeutvalget er selektivt hos Intellisearch. Selskapets overvåker over 30 000 nettsider globalt, derav omtrent 3 000 norske nyhetskilder. Nye kilder legges til fortløpende, og hundre tusen nye artikler pløyes gjennom hver eneste dag. Tilsammen indekserer Intellisearchs 40 servere nå over 50 millioner artikler.

Søkealgoritmen skiller seg for eksempel vesentlig fra Googles velkjente PageRank-system, som blant annet rangerer sider etter hvor mange andre som linker opp mot dem på nettet. Intellisearch inkluderer riktignok søkeresultater fra Google og andre i sine egne resultater, men ikke uten først og ha kjørt de gjennom vektoralgoritmene.

– Vi tror at brukeropplevelsen blir bedre ved å analysere selve innholdet i hver artikkel, enn å bare se på relevansen i forhold til andre sider, sier Harald Jellum, gründer og admistrerende direktør i Intellisearch.

Mikroportalen

Til tross for sin avanserte teknologi, tibyr Intellisearch ingen gratis websøkemotor på sine hjemmesider. Selskapet har heller ikke hoppet på trenden om å lansere såkalt desktop-search-programmer for fri nedlasting, slik som blant annet Yahoo!, Google og Microsoft.

– Det ville være fullt mulig for oss, men foreløpig har vi valgt å ikke gå inn på desktop search-markedet. Der er det mange aktører. Foreløpig har vi gått ut i fra at det er lettere for oss å konkurrere på enterprise-siden, sier Jellum til ITavisen.

Er man først kunde hos Intellisearch, mangler det likevel ikke på fiffige nytteprogrammer. Micro Portal er et hendig og effektiv verktøy som hver enkelt bruker kan installere på sin maskin.

Mikroportalen legger seg som en verktøylinje på skrivebordet som en kontinuerlig oppdatert nyhetsticker (basert på dine predefinerte søkekriterier) og søkesnarvei, men gir i tillegg en rekke ekstrafunksjonalitet – blant annet muligheten for å høyreklikke markert tekst på en nettside og automatisk få opp relevante vektorsøk.

Jobber seg inn

CyberWatcher har omtrent 300 kunder i Norge. Intellisearch vil ikke gå ut med nøyaktig hvilke kunder det dreier seg, men hevder de har skaffet seg omtrent 15 større kontrakter siden de ble skilt ut fra moderselskapet våren 2004. Selskapet gikk i balanse så og si fra første stund, og sier i dag de tjener gode penger. Fokus er foreløpig på det nordiske markedet.

Naturlige konkurrenter på markedet er selskaper som Autonomy, Google og ikke minst norske Fast Search & Transfer. Intellisearch mener å ha funnet en vinnende strategi ved å tilby tjenester de mener minst er på høyde med de andre store aktørene, men enklere og til en pris som er gunstigere for mindre bedrifter.

– Vi tror ikke vi står noe tilbake for Fast teknisk sett. Vi har flere ferdige grensesnitt, og enklere forretningsmodell. Autonomy gjør noe av det samme som oss, men til en helt annen pris. Konkurrentene våre koster rett og slett alt for mye for små bedrifter, sier Harald Jellum gründer og admistrerende direktør i Intellisearch.

Stikkord: internett