Annonse


TEST: Gran Turismo 4

Det har tatt nesten fire år, men nå er endelig Gran Turismo 4 her, oppfølgeren til det som av mange regnes som det beste bilspillet noensinne.

Kjøring i stor stil

GT4 er et diiiigert spill, som du kan kose deg med i månedsvis. Du har rundt 50 forskjellige baner å boltre deg på, som spenner alt fra rallyspor, byløp, is og snø til dedikerte racerbaner.

Du kan naturligvis hoppe rett inn bak rattet ved å velge arcade-spilling, men den virkelige fyldige delen av spillet er å finne i Gran Turismo-modus. Her begynner du nemlig med tom garasje og 10 000 credits i lommeboka (med mulighet for mer, hvis du har et GT3-savegame på minnekortet). Så er det bare å stikke ned til den lokale bruktbilforhandleren og skaffe til veie din første doning, og se om du finner et nybegynnerrace du kan hale i land seieren i.

Etter hvert som du begynner å vinne vil du håve inn både premiebiler og penger, og så begynner den laaange klatringen opp karrièrestigen.

Annonse


GT4 har et svært detaljert system for å oppgradere, trimmer og finjustere bilene dine. Her må du passe på alt fra dekkslitasje og oljeskift til turbo-oppgraderinger og vektreduksjoner. Foran hvert løp vil du også få mulighet til å gjøre fininstillinger på alt fra gir-intervaller til dekkvalg, som kan gi deg den lille ekstra puffet du trenger for å komme først i mål.

Det blir etterhvert viktig å ha et knippe topptrimmete modeller i stallen, da de forskjellige billøpene ofte stiller spesielle krav til deltakelse; noen race er kun for firhjulstrekkere, andre bare for amerikanske biler, osv…

(PS2 – høsten 2004)

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Skulle du bli lei av å spille mot datastyrte konkurrenter, kan du i stedet spille mot en kompis på delt skjerm. Gran Turismo 4 støtter også opptil fire spillere på hver sin PS2 på samme bane over LAN. Dessverre ble den mye etterlengtete online-delen av spillet derimot fullstendig droppet.

Topp grafikk

Grafikken er rett og slett fantastisk. Uansett hvor fort det går flyter GT4 helt sømløst, uten antydning til hakking. Omgivelsene og banene tar seg desidert godt, men det er først og fremst de ekstremt lekre og detaljerte bilene som virkelig er et skue. Gran Turismo befester dermed igjen sin posisjon som det lekreste bilspillet på Playstation 2.

Men fremdeles er det ikke mulig å bulke bilene. Spillutvilkerne har nok en rekke gode årsaker til å ikke la deg bulke de over 700 bilene som er lisensiert ut til GT4, men jeg har likevel litt problemer med å svelge idéen om «The Real Driving Simulator» (som det heter på spill-coveret) så lenge du kan kjøre som en villmann og bumpe inn i hva som helst uten at det får konsekvenser. Det er faktisk fremdeles slik at det gjerne til og med kan lønne seg å bruke konkurrentenes biler som «dempere» hvis du har for høy hastighet inn i en sving.

Bra, men ingen revolusjon

GT4 er et imponerende bilspill som først og fremst har sin store styrke i grafikk og en bak-rattet-følelse vi ikke har sett maken til. Likevel er det vanskelig å ikke sitte igjen med følelsen av at det kunne vært enda ørlittegrann bedre, spesielt med tanke på hvor mange år som har gått siden forgjengeren GT3 ga oss hakeslepp…og hvor like de to spillene i bunn og grunn viser seg å være.

Annonse