Google

Annonse


Google Toolbar-funksjon får refs

GoogleDen nye tjeensten AutoLink ble introdusert i betaversjonen av Google Toolbar denne uken, og har allerede blitt møtt med kraftig kritikk av både webprogrammerere og analytikere.

AutoLink leter rett og slett gjennom websidene du surfer på etter adresser, pakkenummer, ISBN (International Standard Book Number)-koder, eller VIN (Vehicle Identification Number), og setter inn relevante linker til nettbokhandelen Amazon.com, UPS, FedEx, Carfax, eller Googles egne kartsøk-tjeneste.

Mange reagerer på at Google på denne måten forandrer innholdet på nettsider man surfer på. Ikke minst stilles det spørsmål til ved at dette gjøres uten samtykke fra innholdsleverandørene, som faktisk kan risikere at bokreferanser eller adresser på nettstedet sitt ender opp med å bli linket opp mot tredjepartstjenester eller nettbutikker de ikke nødvendigvis ønsker å være affiliert med.

Minner om SmartTags

Det trekkes også paralleller til Microsoft skrinlagte plan om å bygge SmartTags inn i Windows XP og Internet Explorer. SmartTags linket ord opp mot relevante nettsider og -tjenester, men etter mye kritikk bestemte Microsoft seg for å begrense funksjonaliteten til å først og fremst bare bli integrert i sine egne Office-produkter.

Annonse


– Jeg skjønner hvorfor folk gjør denne sammenligningen, men det er et bare viktige forskjeller. SmartTags skulle forandre på innholdet uten å be om brukerens samtykke, men AutoLink er en brukervalgt funksjon. Man må trykke på en knapp for å få de smarte lenkene til å dukke opp, sier Googles produktsjef Marissa Mayer til eWeek.

Kilde:
eWeek

Annonse