Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TEST: World of Warcraft

Vi har ventet lenge på World of Warcraft. Amerikanske spillere logger på i hundretusenvis, og vi har vanskelig for å se at dette knallspillet ikke også vil sette sving i europeiske online-spillere.

Det har tatt årevis å utvikle fantasy-onlinespillet World of Warcraft, og alle har vi vært en smule spente på om utvikleren Blizzard maktet å sy sammen dette ambisiøse prosjektet med samme stødige hånd som i sine tidligere spill. Både Warcraft og Starcraft-spillene har vært dundrende suksesser som sanntids strategispill, men det er på ingen måte noen garanti for at samme selskap klarer å produsere et online-spill som klarer å holde hundretusenvis av døgnville spillere underholdt og villige til å betale en hundrelapp i måneden for moroa.

Men det er nettopp det Blizzard har gjort.

World of Warcraft har alt som skal til for å trekke de store massene på nett. Mer enn i noe annet MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) klarer spillet å appellere til alt fra nettspill-nybegynnere til gamle rollespillfantaster. Formelen er en solid kombinasjon av god spilldynamikk, elegante løsninger, og en flott og variert fantasiverden.

Fantasy-fest

Rent konseptmessig er World of Warcraft ingen revolusjon. Vi har nemlig sett mye av dette før. Alver, krigere, orker, gobliner, magikere og vandøde. Sverd og sauseri. Drager og demoner. Men Blizzard har nærmest perfeksjonert sjangeren, og serverer det hele i en usedvanlig tiltrekkende og lettfordøyelig innpakning.

I likhet med andre online-rollespill, springer man også her mye rundt og slåss, sanker utstyr, våpen og skatter, og følger ellers opp de mulighetene som ligger naturlig for den spillfiguren man har valgt. Men spillprogresjonen og handlingsflyten er av et annet tempo i WoW enn det vi er vant til. Her slipper man å sitte passiv i minuttvis mellom slagene og vente på at livskraften strømmer tilbake, og man oppfordres kontinuerlig til å hive seg hodestups inn i neste utfordring. Selv døden er ikke spesielt avskrekkende her, da det går hurtig å finne tilbake til liket sitt i spøkelsesform og gjenoppstå uten videre om og men.

Fra første stund gis man meningsfylte og fornuftige oppdrag å opppfylle. Og selv om oppdragene stort sett bare er variasjoner av «finn gjenstanden», «drep beistene» og «lever pakken», er de utformet på en slik måte at de sjelden virker overflødige eller tåpelig. I starten handler det naturlig nok om å gi deg grunnleggende kamperfaring og la deg gradvis bli kjent med nye områder og mekanismer i spillet, men etter hvert skyter vanskelighetsgraden i været. Da blir det også stadig mer relevant å gjøre seg til venns med andre spillere, så man kan løse de sammen.

Genistreken i WoW ligger rett og slett i solid, kjapp spillflyt, et velutviklet og brukervennlig grensesnitt, og en utstrakt og spennende verden å boltre seg i. Azeroth er nemlig et veldig variert og vakkert sted å utforske, enten man reiser via fots, som rytter på flygende, via teleportasjon, eller med gnomenes togsystem under jorda. Alle rasene har sine egne, imponerende hovedstader og områder, som imponerer på hver sin måte.

World of Warcraft

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Grafikken balanserer også suverent mellom funksjon og form. I stedet for å satse på ultradetaljerte figurer og modeller med ørten tusen polygoner, er hele World of Warcraft gitt et karrikert, fargesprakende, nesten tegneserieaktig uttrykk. Det aller meste tar seg unektelig flott ut, selv om det neppe kan kalles fotorealistisk, med den heldige bieffekten at spillet vil kjøre fint selv på litt eldre skjermkort.

Ta turen til Azeroth

Det er nok ikke umulig at MMORPG-veteraner vil rynke litt på nesen over noen av snarveien som har blitt tatt for å gjøre spillopplevelsen mest mulig moro for alle, eller at PvP-systemet (der spillere faktisk kan slåss med og drepe andre spillere) muligens ikke er helt optimalisert enda. Men uansett hvordan men vrir og vender på det, gjenstår World of Warcraft likefremt som det hittil mest umiddelbart spillbare, fornøyelige og innbydende online-rollespillet til dags dato.

Vi nøler i hvert fall ikke med å anbefale World of Warcraft til alle som ikke ser mørkt på å tilbringe tilgjengelig fritid i en fantasirik og fullstendig oppslukende virtuell verden.

(For en nærmere beskrivelse av de forskjellige rasene og maktfaksjonene i spillet, se HER.)

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt