Amerikanske Sybari har levert sikkerhetsløsninger til Microsofts bedriftsløsninger de siste 8 månedene, og blir nå kjøpt opp av programvaregiganten.
– Vi kan beskytte dere
– Vi mener at Sybari tilbyr kraftige teknologier og løsninger som vi kan tilby våre kunder, og beskyttet dem fra ondsinnet programvare, sier Microsofts informasjonssjef Ron Markezich i en pressemelding.
Symantec svarer
Mange vil naturlig nok lure på om Sybari-oppkjøpet vil være et viktig skritt videre i Microsofts strategi om å tilby sin egen komplette bedriftsløsning for antivirus og antispam.
Symantec, selv en stor leverandør av informasjonssikkerhet for bedrifts- og privatmarkedet, synes i det minste å være bekymret for at vi skal tro nettopp det. I anledning oppkjøpet har Symantec nemlig sendt ut sin egen pressemelding, der de nedtoner Sybaris viktighet – eller «setter oppkjøpet i kontekst» for oss, som de kaller det.
Annonse
– Klarer seg ikke selv
I Symantecs pressemelding står det blant annet : Sybari selger riktignok antivirus- og antispam-produkter, men selskapet eier ikke selv noen kjerne-scanneteknologier eller respons-infrastrukturer for verken antivirus eller -spam, og har basert seg på å bruke scanne-motorer fra tredjepartsleverandører. Med andre ord forsyner de bare rammeverket som muliggjør integrering med Microsoft Exchange og andre gateway-produkter, men ingen kjerne- eller responsteknologi på egen hånd.
– Ikke nok
– Dette oppkjøpet gir verken Microsoft den nødvendige sikkerhets- eller responsinfrastrukturen for å kunne fylle beskyttelsesbehovet til bedriftskunder. Beskyttelsen vil bare være så god som den beste scannemotoren man bruker i løsningen, konkluderer Henrik A. Vaage, Country Manager for Symantec Norge.
Kilder:
Microsoft
Symantec (via e-post)
Annonse