Platen, som ble utviklet av selskapet Flexplay, har blitt utsatt for massiv motstand fra både vanlige forbrukere og miljøaktivister.
Miljøproblem
De første ønsket seg åpenbart ikke en DVD-plate som gikk i oppløsning, selv om den bare kostet fem dollar (om lag 34 norske kroner).
Miljøbevegelsen påpekte på sin side at de ødelagte platene slett ikke gikk opp i løse lufta, men tvert i mot ble til en ekkel masse som slett ikke var bra for jordsmonnet.
Vil heller ha ekte DVD
Disney svarte på sin side med å henvise kundene til gjenvinningsselskapet Greendisc, der man skulle kunne kvitte seg med de utbrukte diskene på en forsvarlig måte.
Annonse
Siste spiker i kista ble likevel forbrukerne, som ufortrødent fortsatte å kjøpe filmer til 150-200 kroner i stedet.
Kan fortsatt kjøpes
Filmen Noel, ble utgitt i Flexplay-formatet. Den er ennå tilgjengelig i nettbutikken Amazon (samleobjekt?).
Like før jul ble Flexplay kjøpt opp av selskapet Convex, som nå sier at de har klokkertro på en videreutvikling av teknologien. Så helt død er kanskje ikke tanken om en selvdestruerende DVD ennå…?
Kilde:
Wired.com
Annonse